این آفت قادر است درختانی که دچار کمبود مواد غذایی هستند از فاصله دور تشخیص دهد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی یوسفی گفت: برای مبارزه با آفات چوبخوار راه‌های بسیاری وجود دارد که کشاورزان و باغداران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: آفات چوبخوار در شهرستان درمیان به حالت طغیانی در آمده، باغات را تصرف کرده‌ و درختان زیادی را از پا درآورده‌اند.

یوسفی افزود: هرچند عامل اصلی این مشکل خشکسالی‌های پی در پی بوده اما تغییر سبک زندگی مردم نیز نقش مهمی در این خصوص داشته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: به گونه‌ای که چون در گذشته مردم برای گرم کردن منزل و پخت و پز از چوب و زغال استفاده می‌کردند تمامی چوب‌های خشک اطراف باغ را جمع‌آوری کرده و این امر باعث از بین رفتن آفات می‌شد.

وی بیان کرد: این موضوع به قدری محرض بود که برای افرادی که دارای رفت و آمد زیاد و مهمان‌نواز بودند ضرب المثل " باغچه آنان پر از خاکستر است " به کار می‌رفت اما امروز چون مردم از گاز و نفت و برق برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند نه چوبی خاکستر می‌شود و نه آفتی از بین می‌رود. وی این آفت که به سوسک شاخک بلند دهکده معروف است، در سال‌های اخیر و در پی ضعف ناشی از خشکسالی و کمبود مواد غذایی به حالت طغیانی درآمده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه راهکارهای فنی برای مقابله با این آفت وجود دارد، افزود: درخت گردو نسبت به تنش‌های آبیاری حتی در یک دوره کوتاه به ویژه در طول فصل گرما بسیار حساس است بنابر این دادن آب کافی به خاک در دوره‌های مشخص اولین شرط در پیشگیری و کنترل این آفت است.

مهدی یوسفی بیان کرد: این آفت قادر است درختانی که دچار کمبود مواد غذایی هستند از فاصله دور تشخیص دهد بنابراین استفاده از کود سولفات پتاسیم شرط اساسی در کنترل این آفت است به طوری که عدم کاربرد پتاسیم سایر روش‌های مبارزه را بی‌اثر می‌کند.

وی اظهار کرد: جمع‌آوری شاخه‌های خشکیده و علف‌های هرز باغ و همچنین هرس قسمت‌های خشک درختان نیز یکی دیگر از روش‌های مبارزه با این آفت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: استفاده ازسیم‌های مفتولی برای از بین بردن و له کردن لارو و تزریق سم دورسبان و یا خمیر آنتی تارلو در سوراخ‌های درختان و ضربه زدن به درخت در اردیبهشت و جمع‌آوری سوسک‌ها و سوزاندن آنها نیز روشی موثر در مبارزه است.

مهدی یوسفی بیان کرد: با توجه به طولانی بودن دوره تخم‌ریزی تفریخ و وجود لارو داخل بافت چوبی نه تنها سم پاشی تاثیری ندارد بلکه با از بین بردن دشمنان طبیعی باعث طغیان آفت می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این آفت طی سالیان مستمر به حالت طغیان درآمده است نمی‌توان یکباره و در طول یک فصل زراعی آن را نابود کرد و مراقبت و انجام اقدامات یاد شده در طی چند سال متمادی الزامی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی، بیان کرد: اولین قدم در مبارزه با یک آفت شناسایی آن است و جهاد کشاورزی با تهیه و نصب انواع تله‌های فرمونی در کل سطح شهرستان، وجود و عدم وجود برخی از آفات چوبخوار را در شهرستان رصد کرده است.

وی بیان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی با به کارگیری چهار عدد کارشناس ناظر گیاهپزشک و بررسی کل باغات شهرستان نقاط آلوده را که آفت به حالت ظغیانی در آمده، مشخص کرده است.

مهدی یوسفی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی در کلیه نقاط طغیانی برای آموزش و آگاه‌سازی کشاورزان صورت پذیرفته است، افزود: توزیع اطلاعیه و اطلاع‌رسانی در کل شهرستان به منظور آگاهی تمامی کشاورزان از وضعیت بحرانی موجود و همکاری تنگاتنگ با ستاد پدافند غیر عامل در راستای تحلیل خطر و آمادگی های مربوط به کمیته پدافند غیر عامل از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی مردم شهرستان و خرده مالکی بودن باغات این شهرستان در خصوص جذب اعتبارات برای کمک به کشاورزان صورت پذیرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در پایان یادآور شد: کشاورزان و باغداران تنها با رعایت بهداشت باغ و استفاده از کود سولفات پتاسیم به راحتی می‌توانند باغات خود را که باعث سرسبزی زادبوم آنان بوده و یادگاری و زحمات نسل گذشته را حفظ کنند.