به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، مهدی عصمتی پور، امروز(9 اردیبهشت)، در حاشیه بازدید از مزارع گل محمدی استان، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه گل محمدی یکی از گیاهان دارویی معطر است و تولید بالایی در کشور دارد،اظهار کرد: ایران بعد از ترکیه و بلغارستان در رتبه سوم تولید گل محمدی قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر 1225هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی زیر کشت گل محمدی است که 30 هکتار جدیدا اضافه شده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد:میزان50 درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود و پیش بینی می‌کنیم، امسال 100 تن از مزارع گل محمدی برداشت داشته باشیم.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: پیش بینی میکنیم امسال 100 تن از مزارع گل محمدی برداشت داشته باشیم و با توجه به افزایش راندمان کاری، سازمان جهاد کشاورزی استان در حال احداث یک مجموعه پنج هکتاری است که دو هکتار از آن سال گذشته و سه هکتار امسال احداث می‌شود.

عصمتی پور   با بیان اینکه نزدیک هفت هزار گونه گل محمدی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: 54  ژنوتیپ از گل محمدی در استان شناسایی شده که محققان روی 13 ژنوتیپ در باغ مادری تحقیق می‌کنند.

وی گفت: با توجه به شرایط استان و خشکسالی چندین ساله، با کاهش کمیت و کیفیت آب مواجه هستیم، اما با این وجود گل محمدی یکی از محصولات مقاوم است که نسبت به خشکی و سرما مقاومت بالایی دارد و با اقلیم استان سازگار است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: گل محمدی در سال سوم گل می‌دهد و در سال پنجم به اوج گلدهی می‌رسد، و همچنین هر ساله باغات گل محمدی هرس می‌شود.

عصمتی پور بیان کرد: گل محمدی یکی از محصولات درآمدزا برای باغداران است و این محصول، آفت خاصی در استان ندارد.

وی اظهار داشت: هفت واحد فعال فرآوری گل محمدی در استان فعال است، و میزان 50 درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی به هندوستان، صادرات گل محمدی دارد، خاطرنشان کرد: در استان، شرایط سختی از نظر تنش‌های آبی داریم.

عصمتی پورگفت: تسهیلاتی کم بهره و بلندمدت را برای توسعه کشت گل محمدی در استان داریم و امسال برای اولین بار گل محمدی در برابر خسارت‌ها بیمه شده است.