قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی چندین ساله و کم آبی باید کشاورزی و پرورش دام و طیور با شرایط اقلیم سازگار باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، سید محمد مجابی امروز 20 اردیبهشت جاری در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مزارع و طرح های کشاورزی استان خراسان جنوبی، افزود: مهمترین بحثی که باید در برنامه ششم توسعه دنبال شود، توجه به الگوی تولید، توزیع و مصرف است و خراسان جنوبی با توجه به وضعیت خشکسالی متوالی در این خصوص باید با جدیت بیشتری تلاش کند. 
وی افزود: مهمترین عوامل مورد بررسی در سفر به خراسان جنوبی این است که تاکنون چقدر در تغییر الگوی کشت موفق عمل کرده ایم، اینکه از محصولات آب بر به سمت محصولات کم آب حرکت کنیم و برخی گونه های گیاهی خاص سازگار با این منطقه شناسایی شوند. 
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس بیان کرد: در همین ارتباط آنچه در این سفر دنبال می شود باید با توجه به خشکسالی، از منابع آب به درستی و بهینه تر استفاده و به اصلاح و بهبود قنواتی که در استان سبقه طولانی دارد، پرداخته شود. 

وی ادامه داد: امید است با اعتباراتی که مجلس شورای اسلامی در این حوزه مصوب کرده است به ویژه حوزه اصلاح قنوات اقدامات بیشتری را در استان شاهد باشیم. 

مجابی در باره نهاده های دامی گفت: یکی از مشکلات دامداران قیمت بالای نهاده های دامی است و آنچه نیاز کشور است با ارز مشخصی که دولت در نظر گرفته و مابه التفاوت آن پرداخت می شود. 

وی درخصوص بسته بندی محصولات راهبردی استان (زرشک، عناب و زعفران) و صنایع تبدیلی اظهار کرد: آنچه در این حوزه مهم است باید این حرکت با حمایت نظام بانکی شکل بگیرد. 

وی گفت: یکی از برنامه های ما این است که چرخه تولید را درست طی کنیم تا از ابتدای تولید محصول تا فرآوری آن، چرخه تولید منظم باشد و خوشبختانه در شیوه های بانکی، کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است. 

وی با اشاره به لزوم نگهداشت جمعیت در روستاهای مرزی افزود: در این زمینه بدون شک یکی از مهمترین بحث ها به عنصر حیاتی آب برمی گردد. 
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس اظهار کرد: شیوه های سازگار با اقلیم باید در این مناطق رعایت شود تا سکونت هموطنان این استان امکان پذیر باشد و این امکان وجود نخواهد داشت مگر اینکه خودمان را سازگار کنیم چون استحصال و میزان آب در این شرایط وجود دارد و باید سامانه مناسب انتخاب شود. 

وی اظهارکرد: قنات و کاریز جزو ابداعات کشور ماست و همین طور انواع سامانه هایی که قادر به تحمل گرما باشد لذا باید تاب آوری مان را نسبت به محیط افزایش دهیم. 

نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حدود 100 میلیارد تومان اعتبار برای عملیات آبخوان داری و آبخیزداری روستاهای شهرستان های نهبندان و سربیشه نیاز است که باید تدبیری اندیشیده شود. 
نظر افضلی در بازدید از روستای حسن آباد نهبندان افزود: در مناطق کوهپایه ای از گذشته های دور زندگی مردم با قنوات گذران می شد اما چاه های کشاورزی آب قنوات را خشکاند. 
وی اظهار کرد: باید تدبیری در روستاهای نهبندان و سربیشه که بر اثر خشکسالی های 19 ساله خالی از سکنه و جمعیت شده اند، اندیشیده شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با اعتبارات محدود جهاد کشاورزی کاری پیش برده نمی شود و در مناطق کوهپایه ای باید از محل صندوق توسعه ملی کمک شود. 

وی افزود: 250 میلیون دلار برای عملیات آبیاری تحت فشار کشور اختصاص یافت که به حوزه انتخابی نهبندان رقم چندانی اختصاص نخواهد یافت. 

افضلی بیان کرد: آبخیزداری و آبخوان داری در این مناطق باید مورد توجه واقع شود زیرا مردم در پایین دست قنوات به شدت مهاجرت کرده اند. 

وی مهاجرت روستاییان را مسئله ای ملی دانست و گفت: نوروز امسال جشن بازگشت چهار هزار نفر به روستاهای نهبندان برگزار شد. 

وی با تاکید بر اینکه مردم حوزه مرزی نهبندان و سربیشه تشنه هستند گفت: به دنبال اخذ 50 میلیارد تومان اعتبار برای نهبندان و همین مقدار برای سربیشه هستیم. 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم بشدت به بازگشت از شهر به روستاهای خود علاقه دارند و ساخت و سازهای جدید زیاد شده است اما قنوات خشک آنها را دور می کند. 

وی تصریح کرد: هر جا سامانه آبیاری اجرا شده است مردم راضی هستند و رونق بسیار خوبی پیدا کرده است بنابراین انتظار داریم ما را بیشتر ببینید.