به گزارش   روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، عبدالرضا رضایی در بازدید از مجتمع گلخانه ای گفت: سطح گلخانه‌های استان، میزان  62.2 هکتار است که با توجه به میزان تولید و گزارشات شهرستان ها بالغ بر ۱۰ هزار تن تولید گلخانه ای است. 

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: محصولات گلخانه ای استان شامل؛ خیار، گوجه فرنگی، فلفل، سبزی بوده و دو واحد پرورش گل نیز فعالیت دارند. 

وی تصریح کرد: سال گذشته 4.5 هکتار سهمیه استان در طرح توسعه گلخانه ها بوده که این امر به عنوان طرح اولویت دار کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام بوده که با توجه به پتانسیل استان‌ها سهمیه‌ها مشخص شده است. 

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بنا به شرایط هر استان زیرساخت‌ها و متقاضیان سهمیه‌ها مشخص می‌شود . ادامه داد: تعهدات استان در این خصوص انجام شده و محدودیتی از نظر توسعه نداریم. 

عبدالرضا رضایی بیان کرد: از تعداد ۲۶۰ واحد گلخانه حدود ۱۸۵ گلخانه فعال ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و تعداد ۱۰۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم درگیر این گلخانه­ ها هستند .

وی اظهارکرد: خشکسالی پروسه بیست ساله است که منجر شده رویکرد مسئولین و کشاورزان به سمت بهره‌وری بهتر از آب برود که استفاده از کشت کم آب بر، پرفشار و گلخانه‌ها از جمله فعالیت‌ها در این راستا است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: توسعه گلخانه و انتقال محصولات سبزی و صیفی تحت پوشش واحد گلخانه ای برای افزایش بهره‌وری در نظر گرفته شده است .

وی یادآور شد: طرح ملی گلخانه های کشور و گیاهان دارویی خارج از مقررات ملی به آنها نگاه می‌شود تا بحث‌های حمایتی، کنترلی و بررسی چالش‌ها انجام شود. 

رضایی تصریح کرد: در مجتمع گلخانه‌ای در بحث ایجاد زیرساخت‌ها کل هزینه از سوی دولت در مجتمع های آماده در اختیار گلخانه دارها قرار می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گلخانه ها با مشکل سود تسهیلات و بازه بازپرداخت آن مواجه هستند تصریح کرد: با پایین آمدن قیمت‌ها باعث شده فشار به گلخانه دارها وارد شود که با تشکیل تعاونی گلخانه دار‌ها می توانند به صورت قوی تر درخواست‌های خود را پیگیری با برنامه‌ریزی برای بازار و فروش بتواند کارایی بیشتری داشته باشد.

رضایی ادامه داد: در اکثر شهرهای استان تعاونی ها تشکیل شده و پیگیری های این امر جزء وظیفه مندی این سازمان است. 

وی تاکید کرد: همچنین کارگاه‌های آموزشی برای افزایش دانش فنی گلخانه دارها و افزایش عملکرد گلخانه‌ها برگزار می شود. 

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به وجود برخی مشکلات دستورالعمل سعی شده با نظام پایش برخی اصلاح و برخی نیز در دست اصلاح باشد که این امر برای راحت و روانتر شدن کار است. 

رضایی افزود: با انعکاس مشکلات از استان به وزارت خانه پیگیری لازم برای رفع مشکل انجام شده اما در حال حاضر با وضعیت ایده آل فاصله داریم.

وی تاکید کرد: زمانی که به صورت منجسم حرکت کنیم پیگیری کارها و جوابگویی بیشتر خواهد بود و در حال حاضر فعالیت تعاونی مجتمع گلخانه ای بهتر شده است.