به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، عبدالرضا رضایی در بازدید از باغات عناب گفت: ارزش‌افزوده‌ای که انتظار می‌رود تولید عناب با توجه به ارزش غذایی و دارویی که دارد ایجاد کند هنوز محقق نشده و در این راستا هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: در حال حاضر سطح زیرکشت باغات عناب در خراسان‌جنوبی بالغ‌بر سه هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در سطح استان نزدیک به پنج هزار و 138 تن عناب تولید شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز تولید پنج هزار و 500 تن عناب در استان به ارزش 660 میلیارد ریال محقق شود.

خراسان‌جنوبی رتبه نخست تولید عناب را در کشور دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از نظر سطح زیرکشت و تولید عناب خراسان‌جنوبی رتبه نخست را در سطح کشور دارد، یادآور شد: در حال حاضر 9 هزار خانوار بهره‌بردار در خصوص تولید عناب در استان فعالیت دارند.

رضایی با بیان اینکه صادرات عناب به خارج از کشور به شکل رسمی وجود ندارد، اضافه کرد: تولید عناب از نظر اقلیمی متناسب با اقلیم استان بوده و با توجه به خشکسالی و بحران آب جزو محصولات کم‌آب‌بر مانند سه محصول باغی استراتژیک استان(عناب، زعفران و زرشک) است.

وی گفت: از ویژگی‌های دیگر این محصول این بوده که از نظر بهره‌‍وری آب و پتانسیل تولید و یا نسبت ارزش ایجاد شده به ازای آب مصرف شده جزو محصولات شاخص است.

ارزش افزوده مورد انتظار تولید عناب در خراسان‌جنوبی ایجاد نشده است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی و کاهش نزولات جوی و منابع آبی بحث توسعه در محصولات مختلف کشاورزی مدنظر نیست ولی بحث جایگزینی محصولات کم‌آب‌بر و حذف محصولات دارای نیاز آبی بالا دنبال می‌شود، افزود: بنابراین در بخش ترویج و آموزش‌هایی که صورت می‌گیرد در این مسیر قرار گرفته‌ایم تا کشاورزان ترغیب شوند به سمت محصولاتی بروند که از نظر بهره‌وری آب بیش‌ترین بهره‌وری و کارایی را با کاشت محصولات کم‌آب‌بر داشته باشد که عناب جزو این محصولات است.

رضایی تصریح کرد: بیش‌ترین میزان سطح زیرکشت عناب در استان مربوط به شهرستان‌های سربیشه، خوسف، درمیان و بیرجند است.

وی با بیان اینکه عناب تولید شده در استان هنوز در سطح بین‌المللی جایگاه خاصی ندارد ولی در کشور با توجه به خصوصیات اقلیمی استان جایگاه نخست تولید عناب را دارد، یادآور شد: ارزش‌افزوده‌ای که انتظار می‌رود تولید عناب با توجه به ارزش غذایی و دارویی که دارد ایجاد کند هنوز محقق نشده و در این راستا با ایده‌آل‌ها هنوز فاصله زیادی داریم.

عدم آگاهی جامعه از خواص عناب دلیلی بر عدم صادرات عناب به شکل انبوه

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: تبلیغات کافی در مورد خواص عناب نشده تا به عنوان محصولی دارویی و با ارزش غذایی بالا در سبد مصرف خانوارها قرار گیرد و در حال حاضر اقدامات خوبی در راستای فرآوری برخی از محصولات عناب مانند قند عناب، آب مقطر عناب، شکلات عناب، شربت عناب توسط جهاد دانشگاهی و کارخانه‌های فرآوری در حال انجام بوده که آینده خوبی را برای تولید این محصول در استان ترسیم می‌کند.

رضایی اضافه کرد: برای شناسایی ارقام عناب کارهای اولیه‌ای انجام شده و باید این شناسایی براساس شرایط مختلف به شکل علمی صورت گیرد هر چند از نظر محلی ارقامی برای عناب وجود دارد.

وی با بیان اینکه خواص دارویی عناب بسیار زیاد است، یادآور شد: هنوز در داخل کشور خواص عناب به طور کامل برای مردم فرهنگ‌سازی نشده و همچنین برای فرآوری و بسته‌بندی آن کار زیادی صورت نگرفته و این دو عامل شاید از جمله دلایل عدم صادرات آن به شکل انبوه است.

تعاونی‌ها فعال‌تر وارد بخش‌های مختلف کشاورزی شوند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بسته‌بندی عناب تازه و صادر شدن آن به سایر نقاط کشور در حال انجام بوده و این اقدامات می‌تواند به بازار فروش و در بالا بردن ارزش این محصول به کشاورزان کمک کند، افزود: در بحث بسته‌بندی اگر کسی متقاضی باشد تسهیلات در اختیارش قرار می‌گیرد.

رضایی با اشاره به اینکه واحدهای بسته‌بندی موجود به طور تقریبی نیمه‌فعال هستند، گفت: رویکرد جدید برای بسته‌بندی و عرضه محصول زرشک و عناب به شکل تازه ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: تعاونی‌ها می‌توانند در این بخش ورود یابند و سازمان نیز کارهای حمایتی، آموزشی و فرهنگ‌سازی را انجام می‌دهد تا کشاورزان به سمت تعاونی‌ها برای عرضه محصولشان به بازار تمایل یابند.

لزوم سوق دادن فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی به سمت چگونگی فرآوری عناب

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: باید تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی فعال‌تر برخورد کنند و شاید مشکل مهم در تمام بخش‌های کشاورزی در بحث بازاریابی عدم فعال بودن تعاونی‌های کشاورزی است.

رضایی با اشاره به اینکه با فرآورده‌های مختلف عناب از جمله شکلات، شرب و قند عناب می‌توان در بازارهای تجاری این محصول را بهتر به فروش رساند و جایگاه بهتر برای این محصول ایجاد شود، اضافه کرد: باید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به سمت چگونگی فرآوری عناب و دیگر محصولات باغی استان سوق یابد که خوشبختانه در مورد عناب این اقدام آغاز شده است.

وی تصریح کرد: برای بازدهی بیشتر و بالا بردن راندمان تولید در مورد محصول عناب واحد کشت بافت در استان فعال بوده که فلاتیپ‌های مختلفی که از دیگر مناطق جمع‌آوری می‌شود به روش کشت بافت و با توجه به شرایط مختلف اقلیمی استان تکثیر می‌شوند که امید است در سال‌های آینده از نظر کیفی، اندازه و سایر شاخص‌ها بتوانیم محصول عناب مطلوب‌تری در استان تولید کنیم.

رضایی یادآور شد: جهاد کشاورزی برای بهبود کار کشاورزان عناب‌کار در استان آموزش‌های علمی و تئوری با حضور کارشناسان متخصص در این حوزه ارائه می‌دهد که این آموزش‌ها شامل مباحثی همچون هرس درختان عناب، نوع تعذیه درختان عناب، فواصل کاشت، تهیه نهال سالم و عاری از آفت، مبارزه با بیماری‌ها و آفات این درخت، نحوه صحیح انتقال نهال به باغات عناب، مباحث فنی و چگونگی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری می‌گردد.

وی با بیان اینکه برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در باغات عناب به صورت تدریجی باغات قدیمی را تحت پوشش این سیستم قرار می‌دهیم، گفت: باید کشاورزان از این فرصت با توجه به کمبود نزولات جوی و منابع آبی استفاده کنند.

سموم و کودهای شیمیایی تحت نظارت کارشناسان کشاورزی و گیاه‌پزشکان استفاده شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه آفات عناب محدود است، افزود: اکثر تولید عناب در خراسان‌جنوبی سالم و ارگانیک بوده چون استفاده از سموم بسیار کم است.

رضایی از کشاورزان عناب‌کار و تمام باغداران خواست از سموم و کودهای شیمیایی تحت نظر کارشناسان کشاورزی و متخصصان گیاه‌پزشکی برای باغات خود استفاده کنند زیرا استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به شکل غیرکارشناسانه آفات را در مقابل آن‌ها مقاوم‌تر ساخته و در نتیجه در آینده کشاورزان را با مشکلات دیگری روبرو می‌سازد.

وی با بیان اینکه کشاورزان سموم و کودهای شیمیایی برای باغات و درختان خود را از مراکز معتبر و دارای مجوز تهیه کنند، اضافه کرد: کشاورزان برای آگاهی بهتر از نحوه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی برای درختان خود می‌توانند با کارشناسان این حوزه ارتباط داشته و از آن‌ها مشورت بخواهند.