به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، محمدحسن غلامی در بازدید از پروژه سیستم های آبیاری تحت فشار با بیان اینکه کشت‌های نشایی و کشت‌های نواری از برنامه ‌های موفق جهادکشاورزی در طول سال‌های اخیر است، گفت: در بحث سیستم‌های نوین آبیاری به استان  ۹۳ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که تاکنون حدود ۴۵ درصد تخصیص داده شده است. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه خاک استان بافت سبکی دارد، اظهار کرد: خاک استان دارای گچ بوده، عمق خاک کم و به لحاظ ماده آلی فقیر است. 

وی با اشاره به اینکه وضعیت خاک استان وضعیت مناسبی نیست، افزود: وضعیت نگهداری خاک استان، فقیر است  و این امر، دوره آبیاری را کاهش می‌دهد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه خاک فقیر، آب را نگه نمی‌دارد، تصریح کرد: در شرایط گرم و خشک تبخیر آب بالا است و زمانی که تبخیر زیاد شد، عملکرد محصول کاهش می‌یابد. 

غلامی با اشاره به دانش کشاورزان استان، خاطرنشان کرد: دانش علمی کشاورزان خراسان جنوبی در سطح مطلوب است چرا که توانستند با وجود خاک نامرغوب محصولاتی با کیفیت و کمیت عالی پرورش دهند.

وجود 11 هزار منبع آبی در خراسان جنوبی

وی به وجود 11 هزار و 740 منبع آبی(چاه، چشمه و قنات) در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد 6652 رشته قنات، 3299 حلقه چاه و مابقی چشمه هستند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت:   60 درصد آب‌های استان دارای ای. سی بالای پنج هزار و 40 درصد زیر پنج هزار هستند که در بحث قنوات این موضوع برعکس است.

غلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه جزو استان‌های کم بارش به ویژه در سال‌های اخیر در کشور هستیم، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را در مزارع پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث سیستم‌های نوین آبیاری به استان  ۹۳ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که تاکنون حدود ۴۵ درصد تخصیص داده شده است، افزود: جهاد کشاورزی استان در سال 95 و نیمه سال 96 بیش از 80 درصد اراضی کشاورزی را به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز کرده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه در این طرح در هر هکتار ۴۴۰ هزار متر مکعب صرفه جویی در آب شده است، تصریح کرد: به طور کلی در اعتبارات سال 95، ۴۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در بخش کشاورزی داشته‌ایم. 

غلامی با بیان اینکه در چند سال اخیر کشاورزان استان به سمت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری رفتند و در این خصوص اعتبارات مناسبی از وزارت خانه گرفته‌ایم، اظهار کرد: بحث آب یک موضوع مهم بوده و تنها معطوف به سازمان آب و یا وزارت نیرو نمی‌شود و هر اداره، نهاد یا سازمان در حد خود سهمی در این امر دارد که جهاد کشاورزی در طی   چند سال اخیر توانسته با ایده‌های به روز و به صرفه در بخش آب کشاورزی این موضوع را مدیریت کند.

وی ادامه داد: در امر کشت‌های گلخانه‌ای بسیار موفق عمل کرده‌ایم و هم‌اکنون در بیشتر شهرستان‌های استان، کشت گلخانه‌ای را جایگزین دیگر کشت‌ها کرده‌ایم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به بازسازی، مرمت و احیا قنوات استان، خاطرنشان کرد: این اقدام جهادکشاورزی استان نیز تا ۳۱ تیرماه امسال به نتیجه می‌رسد. 

غلامی ادامه داد: کشت‌های نشایی و کشت‌های نواری از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است که در طی سال‌های گذشته این کشت‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مرکزی شهرستان بیرجند در سال 95 بیشترین کشت‌های نشایی انجام شده است، یادآور شد: در خراسان‌جنوبی 50 هکتار کشت گلخانه‌ای داریم.