به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رئیس سازمان با اشاره به محصولات استراتژیک استان مانند زرشک، زعفران و عناب بیان کرد: طی سال ۹۶، قریب به ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن از ۱۵ هزار ۵۶۱ هکتار سطح زیر کشت، زرشک برداشت شده است.

غلامرضا قوسی سطح زیرکشت زعفران استان را ۱۵ هزار و ۷۸۲ هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان سطح زیر کشت قریب به ۵۴ تن زعفران خشک برداشت شده است.

وی اظهار کرد: سه هزار و ۲۱۸ هکتار از اراضی استان زیر کشت عناب است که از این سطح قریب به پنج هزار و ۴۳۸ تن محصول برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به صادرات این محصولات بیان کرد: تمام صادرات این محصولات از خراسان جنوبی خارج نمی‌شود و از خراسان رضوی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال ۹۵ از خراسان جنوبی صادرات زرشک نداشته‌ایم، افزود: طی این مدت پنج کیلوگرم صادرات زعفران با ارز آوری هشت هزار دلار داشته‌ایم.

قوسی با بیان اینکه طی این مدت ۲۰ تن صادرات عناب با ارزآوری ۱۶۰ هزار دلار داشته‌ایم، اظهار کرد: این در حالی است که طی سال ۹۶ صادرات عناب از خراسان جنوبی ثبت نشده چراکه از خراسان رضوی یا از شمال کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ صادرات زرشک هم قریب به چهار تن با ارز آوری چهار هزار و ۱۱۶ دلار بوده است، گفت: همچنین صادرات زعفران ۱۲ کیلوگرم با ارزآوری ۱۷ هزار و ۱۳۰ دلار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به راهکارهای موجود برای صادرات محصولات از استان، بیان کرد: زیرساخت‌های صادرات در استان باید افزایش یافته و بحث‌های گمرک، قرنطینه و صدور مجوز بهداشتی برای صادرات مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

قوسی اظهار کرد: صادرات این محصولات استراتژیک خراسان جنوبی خیلی بیشتر از این حرف‌ها بوده اما مرز استان تنها این اعداد را نشان می‌دهد.