به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با  اعلام اینکه 81 هزار تن انواع نهاده‌های دامی سال گذشته در بین دامداران استان توزیع شد، گفت: با توجه به بارندگی های سال ۹۸ در خراسان‌جنوبی و وجود علوفه‌های مرتعی در استان تعداد قابل توجهی از دامداران اقدام به خرید دام کرده و جمعیت دام استان طی این سال‌ها افزایش یافته است.

محمدابراهیم ابراهیمی افزود: با این وجود در سال گذشته و فروردین ماه امسال که شاهد بارندگی خوبی در استان نبودیم مراتع استان به شدت خشک و خشکسالی سال گذشته طی نیم قرن اخیر در استان بی‌سابقه گزارش شده است.

وی ادامه داد: با این شرایط جمعیت دام استان افزایش و مراتع استان به شدت خشک و بدون علوفه بود و تعادلی بین مراتع و دام موجود در استان وجود نداشت و دامداران برای تغذیه دام نیاز به تامین علوفه دستی داشتند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۱ هزار تن نهاده بین دامداران استان توزیع و در ماه‌های پایانی سال توزیع نهاده در هر ماه به ۹ هزار تن افزایش یافته،گفت:  ۲۵۰۰ تن جو به صورت خام در استان توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: نهاده‌های تخصیص یافته به استان باید به صورت کنسانتره در اختیار دامداران قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در این راستا نهاده‌هایی از جمله جو، ذرت، سبوس، سویا و... به کنسانتره تبدیل و به مرور بین شهرستان‌های استان جهت توزیع بین دامداران انجام خواهد شد.

ابراهیمی در مورد قیمت نهاده های یارانه‌دار، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم جو ۲۱۱۵ تومان، ذرت ۲۲۱۵ تومان، سویا ۳۷۱۵ تومان و کنسانتره برای دام پرواری ۳۳۰۰ تومان و برای دام شیری ۳۶۰۰ تومان تعیین شده است؛ قیمت‌های اعلام شده همه از درب انبار شرکت پشتیبانی امور دام است.

وی در مورد خرید دام سبک از دامدار، عنوان کرد: هدف از خرید دام سبک،‌حمایت از دامداران است و هر چند قیمتی که تعیین می‌شود برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته و برای دولت نیز چیزی جز ضرر نیست.

ابراهیمی در مورد توزیع نهاده‌های یارانه دار، بیان کرد: در حال حاضر در استان به اندازه کافی نهاده وجود دارد و در مورد تامین علوفه خشبی برای دام‌های استان نیز شاهد همکاری خوب بسیج و سپاه هستیم.

وی به کشت علوفه به صورت هیدروپونیک در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز ورود خوبی صورت گرفته و بیشتر استفاده از کشت علوفه هیدروپونیک برای واحدهای خودمصرفی است که این نوع علوفه به دلیل اینکه زود از بین می‌رود باید به سرعت در اختیار دام قرار داده شود.