به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان در نشست قرارگاه تامین علوفه دامی، فرآورده‌های لبنی و مرغداران استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: در حال حاضر با مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل نهاده‌های دامی در استان مواجه‌ایم و در این زمینه دستگاه‌های دولتی استان نتوانستند همکاری کنند.

محمدابراهیم ابراهیمی افزود: جمعیت دامی استان با توجه به اینکه دام سبک سنتی است با تغییراتی مواجه است و نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۵ درصدی دام مواجه‌ایم.

وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی تولید علوفه در استان بر اثر خشکسالی بیان کرد: میزان تولید علوفه خشبی اکنون ۳۰۸ هزار تن و علوفه زراعی استان ۳۴۹ هزار تن است این در حالیست که سالانه یک میلیون و ۶۷۹ هزار تن محاسبه شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی کسری علوفه دامی استان را ۹۳۱ هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان سالانه باید از سایر استان‌ها تامین شود.

وی با اشاره به رشد تامین علوفه و نهاده‌های دامی در استان عنوان کرد: میزان علوفه از هشت هزار و ۳۵۰ تن در دی ۹۹ به ۹ هزار تن، فروردین امسال به ۱۴ هزار تن، اردیبهشت به ۱۶ هزار و ۲۳۰ تن، خرداد به ۱۵ هزار و ۸۸۰ تن، تیر ماه ۲۲ هزار و ۹۳۰ تن و مرداد ماه تاکنون به ۱۳ هزار و ۶۴۰ تن افزایش یافته است.

ابراهیمی یادآور شد: میزان نهاده‌های یارانه‌دار نیز در قالب کنسانتره دامی سال ۹۸ معادل ۵۸ هزار تن، پارسال ۹۱ هزار تن شامل کنسانتره و جو خام و امسال تاکنون ۶۹ هزار تن به استان تخصیص یافته است.

وی با اشاره به افزایش تقاضای نهاده‌های دامی که چندین برابر شده است گفت: کمبود یا احساس کمبود نهاده دامی منوط به یک شهر یا منطقه نیست بلکه در کل کشور ناشی از کاهش شدید بارندگی، فقر مراتع، اختلاف شدید قیمت نهاده‌های یارانه‌دار با بازار و از این قبیل است.