مدیرجهاد کشاورزی طبس از انجام کشت کینوا برای نخستین‌بار در این شهرستان خبر داد.


 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، داود بخشایی اظهار کرد: به منظور ارزیابی سازگاری و میزان عملکرد ارقام و محصولات زراعی جدید برای قرار گرفتن در الگوی کاشت منطقه هر ساله مزارع الگویی در شهرستان طبس اجرا می‌شود.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: گیاه کینوا به دلیل استحصال دانه‌های خوراکی کاشته می‌شود. شبیه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف می‌شود ولی در اصل غلات نیست! این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج و غازایاقی است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی می‌تواند کاشته شود.

وی همچنین افزود: کینوا سرشار از مواد پروتئینی می‌باشد ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد. این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج محسوب شود به‌علاوه می‌توان آن را به‌صورت مخلوط با برنج مصرف کرد. از مزیت‌های دیگر کینوا این است که این گیاه فاقد گلوتن است بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند می‌توانند از این ماده مغذی استفاده کنند. خاستگاه اصلی این گیاه آمریکای جنوبی است و در کشور‌های اکوادور، شیلی، پرو و بولیوی به‌عنوان گیاه بومی شناخته می‌شود.

 داوود بخشایی یادآور شد: بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد. از این رو یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفته است. کسب نتایج موفقیت‌آمیز در این زمینه سبب تنوع‌بخشی به محصولات غذایی، تولید پایدار و افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس در پایان به این نکته اشاره کرد که در این راستا در سال زراعیجاری(۹۶-۹۷)محصول زراعی کینوا در سطح نیم هکتار در شهر طبس کشت شد.