به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان با بیان اینکه ۱۰ محصول کشاورزی ویژه خراسان جنوبی باید گفتمان سازی شود، گفت: از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی درخواست خواهیم کرد که در حوزه تولید گیاهان شورپسند، گیاهان دارویی و گلخانه ای ورود کنند.

«مهدی جعفری» با اشاره به برپایی میز خدمت در شهرستان ها، اظهار کرد: محصولات کشاورزی ویژه استان خراسان جنوبی تنها در زرشک، عناب، زعفران خلاصه نمی شود بلکه گل نرگس خوسف، پنبه بشرویه، خرمای طبس، انار فردوس، زیتون نهبندان، عسل و بز کرکی سربیشه هم جزو محصولات ویژه خراسان جنوبی است که مردم انتظار دارند ۱۰ محصول کشاورزی ویژه استان گفتمان سازی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید ایران اسلامی را به اقتدار غذایی در غرب آسیا تبدیل کند و اکنون قدرت غذا از قدرت اسلحه بیشتر شده و ترکیه و اسرائیل قدرت غذایی منطقه هستند بنابراین ما باید تلاش کنیم تبدیل به قدرت غذایی شویم که یکی از برنامه ها وزارتخانه توسعه کشاورزی قراردادی است تا کود و سم و بذر را در اختیار مردم قرار می دهد و نظارت لازم را انجام می دهد و در نهایت محصول کشاورز را خریداری و هزینه نهاده ها را کسر می کند.

جعفری بیان کرد: در دنیا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی به صورت قراردادی تولید می شود و نباید بذری در استان و کشور کشت کنیم که بازار مناسب برای آن وجود ندارد و کشاورز متضرر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه پنج ساله وزارتخانه برای سنددار کردن زمین های کشاورزی، گفت: داده های حوزه کشاورزی درست و بر پایه واقعیت ها نیست که در این دولت باید داده ها منطقی شود تا برنامه ریزی درستی در این حوزه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تزار تجاری ایران در حوزه کشاورزی منفی و صادرات در این زمینه پایین است که باید دیپلماسی غذایی تقویت شود، عنوان کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی جهت تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده بسیار کم است و محصولات خام فروشی و خام خوری می شود که باید این زنجیره ها را تکمیل کنیم.

جعفری با اشاره به لزوم علم‌سازی تولیدات کشاورزی استان، افزود: توجه ای به تحقیقات کشاورزی نمی شود و از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی درخواست خواهیم کرد که در حوزه تولید گیاهان شورپسند و گیاهان دارویی و گلخانه ای ورود کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۰ آب و تجارت را از کشاورزی جدا کردند و با ایجاد اصلاحات ارضی، کشاورزی رو به قهقرا رفته است، تأکید کرد: کشاورزی حوزه ای حساسیت‌زا و مدیریت‌مدار است که نمی توانیم تأخیر و تعجیل داشته باشیم یک تعلل در جوجه‌ریزی کشور را دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی در مدت کوتاهی با مشکل مواجه خواهیم شد اما انقلاب بهره ورزی در حوزه دام و طیور اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: امروزه ۲.۵ کیلو دان به مرغ می دهیم و یک کیلو گوشت تولید می کنیم ر حالی که میانگین آن در کشور ۱.۵ کیلون دان برای تولید یک کیلو گوشت است لذا وقتی که ارز ترجیحی حذف شود و مردم مجبور باشند پول بیشتری برای نهاده بدهند مطمئناً بهره وری افزایش خواهد یافت