سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی نسبت به کل بخش اقتصادی استان،  29 درصد است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، هاشم ولی پور مطلق شامگاه سه شنبه در نخستین نشست شورای عالی کشاورزی استان خراسان جنوبی به ریاست استاندار، تامین اعتبار لازم برای کاهش سود به منظور توزیع کارت های اعتباری توزیع نهاده های بخش کشاورزی، تامین اعتبار لازم برای تکمیل سند ملی آب، توسعه تسطیح و نوسازی اراضی و اجرای طرح گسترده تر کاداستر اراضی کشاورزی را از جمله راهکارهای پیشنهادی بخش زراعی استان عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: معتقدیم با مشارکت مردم می توانیم الگوی کشت را به سرعت عوض کنیم و باید مطالعه چاه به چاه داشته باشیم که برای انجام این مهم حداقل یک میلیارد تومان برآورد شده و 500 میلیون تومان با مشارکت مردم در اختیار خواهیم گرفت.

وی تاکید کرد: اجرای گسترده تر طرح کاداستر کشاورزی بیشترین کمک را به کشاورزان می کند چرا که اراضی کشاورزی سنددار می شود.

ولی پورمطلق افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت اراضی باغی استان 77 هزار و 400 هکتار است که به مرور زمان از سطح اراضی زراعی کم و به اراضی باغی افزوده شده و یکی از دلایل این پدیده، خشکسالی است.

وی سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی نسبت به کل بخش اقتصادی استان را 29 درصد عنوان کرد و گفت: این وضعیت در مقایسه با سایر استان ها تقریبا حدود 17 درصد بالاتر از متوسط کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی سهم اشتغال در بخش کشاورزی استان را 32.9 درصد بیان کرد و افزود: همچنین ارزش ناخالص محصولات کشاورزی در سال گذشته 18 هزار و 47 میلیارد ریال بود.

وی عنوان کرد: مجموع محصولات زراعی استان حدود 77 هزار هکتار با 483 هزار تن تولیدات است که 65 صدم درصد سطوح زراعی کشور و 6 دهم درصد تولیدات بخش زراعی استان نسبت به کشور را شامل می شود.

وی گفت: خراسان جنوبی پنجمین تولید کننده کشور از نظر کشت محصول پنبه است که 9.5 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برای بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: در حوزه محصولات زراعی با مشکلاتی از جمله بالابودن نرخ تسهیلات بانکی برای انجام فعالیت های بخش کشاورزی، فقر اراضی استان از لحاظ میزان ماده آلی، بافت و ساختمان نامناسب خاک اراضی زراعی و حاصلخیز نبودن، خرده مالکی و الگوی کشت مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه کاهش کمی و کیفی منابع آبی کاهش اراضی زراعی را در پی داشته است اظهار کرد: همچنین حجمی شدن آب چاه های کشاورزی و کنتورگذاری منابع آبی سبب شده میزان دسترسی کشاورزان به آب مورد نیاز برای فعالیت های زراعی را با محدودیت مواجه کند.

ولی پورمطلق گفت: در بخش زراعی اقداماتی از قبیل آموزش بهره برداران، به روز رسانی سند ملی آب استان، معرفی گونه های گیاهی و ارقام مقاوم به شوری و کم آبی و سازگار با شرایط اقلیمی استان و جایگزین محصولات حساس و با نیاز آبی بالا انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین تامین منابع مالی سرمایه در گردش برای کشاورزان، انجام خریدهای تضمینی و توافقی، توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت دانه های روغنی، تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان و زارعین و توزیع کارت های اعتباری توزیع نهاده های کشاورزان از دیگر اقدامات انجام شده در بخش زراعی است.

تولید بیش از 97 درصد زرشک کشور در استان

وی گفت: همچنین محصول زرشک با 15 هزار و 13 هکتار سطح زیر کشت، 97.9 درصد تولید کشور، زعفران با 15 هزار و 14 هکتار و 15.2 درصد تولید کشور، عناب با 2 هزار و 986 هکتار و 97.7 درصد تولید کشور و انار با 4 هزار و 213 هکتار سطح زیر کشت، 3.5 درصد تولید کشور را به خود اختصاص می دهد.

ولی پور مطلق افزود: نوسانات قیمت محصولات باغی، خشکسالی، وجود و گسترش آفات و بیماری های باغی به ویژه سوسک سرشاخه خوار و کرم خراط، زرنگ زرد زرشک و کرم گلوگاه انار، نبود نظام بهره برداری مناسب و بومی سازی شده و نبود بازار مناسب و سازماندهی شده برای محصولات مزیت دار استان از جمله مشکلات بخش زراعی استان است