مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین گفت: اکنون کارگاه‌های سنتی مشغول تولید آب زرشک، مربا و لواشک هستند ولی حرکت به سمت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعتی ضرورت دارد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک ؛ «سید موسی موسوی» اظهار کرد: برای عملی شدن این موضوع باید از تشکل‌های این حوزه حمایت و روند مجوزها تسهیل شود تا عرضه و تقاضای مستمر در ادامه کار وجود داشته باشد.

وی حضور در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و ارائه خدمات بیمه‌ای برای حوادث و بلایای طبیعی را از جمله راهکارها برای معرفی و رونق بخشیدن به حوزه زرشک دانست.

به گفتۀ وی در قاین 6 هزار و 500 هکتار زیر کشت زرشک است واین شهرستان، مقام اول تولید در استان و کشور را دارد که از این سطح سالانه حدود 7 هزار تن زرشک خشک برداشت و 12 هزار و 500 خانوار از درآمد آن بهره‌مند می‌شوند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: حدود 70 درصد زرشک برداشت شده در کارگاه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی خشک می‌شود و 30 درصد باقی مانده به صورت تازه به فروش می‌رسد.

موسوی با اشاره به اینکه 22 مهرماه جشنواره ملی زرشک در این شهرستان برگزار می‌شود، عنوان کرد: مقرر شده این  رویداد در روستای محمدآباد علم در یکی از مزارع زرشک برگزار و علاوه بر سخنرانی مسئولان، بازدید از نمایشگاه پتانسیل‌های شهرستان و باغات زرشک دربرنامه است.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا شاهد کاهش چشم گیر فروش زرشک بودیم اما با برگزاری این جشنواره امیدواریم تقاضا ودرخواست برای زرشک بیشتر شده و این محصول خاص استان، در سطح ملی و بین‌المللی به درستی معرفی شود تا سود اصلی نصیب کشاورزان شود.

به گفتۀ وی توجه به وضعیت بارگاه‌های بهداشتی زرشک در بخش صادرات اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد با ارائه تسهیلات و راه‌اندازی بارگاه ها می‌توان از آلوده شدن زرشک در مسیر خشک شدن جلوگیری کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین تأکید کرد: برای قطع شدن دست دلالان نیاز است که به خرید توافقی بیشتر و بهتر توجه شود.برای توسعه حوزه فروش زرشک در سطح بین‌المللی نیز باید به بخش علمی و دارویی این محصول نیز توجه شود هر چند که تاکنون چندان مورد توجه نبوده است.