به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی وبه نقل از خبرگزاری شبستان در خراسان جنوبی، سردار محمد زهرایی عصر امروز (۲۳ مهر) در حاشیه جشنواره مردمی زرشک قهستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: محصول مزیت‌دار زرشک در خراسان جنوبی نبض تپنده نه اقتصاد استان بلکه به شاهرگ حیاتی مردم و کشاورزان این خطه کویری هم وصل است.

 رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: زرشک یعنی محصولی که باید تکمیل زنجیره ارزش(تأمین، تولید، صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازار رسانی) کنیم که متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشده است.

 وی بیان کرد: در دولت سیزدهم چندین برنامه برای این محصول مزیت‌دار خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است و مجتمع بزرگ فرآوری محصولات زرشک در مرکزیت یکی از پنج شهرستان تولیدکننده زرشک در استان ایجاد خواهد شد تا از خام فروشی این محصول جلوگیری شود و ارزش افزوده زرشک به خود کشاورزان برگردد.

 سردار زهرایی در ادامه افزود: در تکمیل زنجیره ارزش باید به سمت بهداشتی کردن و تولید محصول باکیفیت صادراتی حرکت کنیم که در همین راستا باید بارگاه های بهداشتی زرشک خشک‌کنی ایجاد شود که در این زمینه بسیج سازندگی، بنیاد علوی، کمیته امداد و استانداری در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸ می تواند کمک تسهیلاتی به مردم کنند.

 رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: باید خود را متوقف بر یک مجتمع بزرگ فرآوری زرشک در خراسان جنوبی نکنیم و با پرداخت تسهیلات بانکی راه اندازی کارگاه های کوچک فرآوری این محصول در دستور کار باشد.

 پیگیری برای راه اندازی سه پژوهشگاه زرشک، عناب و زعفران

وی در ادامه گفت: جشنواره مردمی زرشک نشان می دهد که مردم باید پیگیری کنند و پای کار باشند تا مسئولان هم به حرکت وادار شوند چون مردم در اقتصاد موتور محرک هستند و رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مردم در اقتصاد نقش آفرین شوند اقتصاد مقاومتی می شود که باید این مهم را از زرشک آغاز کنیم.

 سردار زهرایی بیان کرد: پیگیری های اولیه برای راه اندازی سه پژوهشگاه زرشک، عناب و زعفران در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که اگر محقق شود می تواند در شناساندن و فروش این محصولات کمک کند.