رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و کشاورزی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه زرشک باید با معرفی صحیح در ردیف زعفران و خاویار قرار گیرد، گفت: قول می‌دهم در آستارا خان روسیه غرفه‌ای برای فروش و معرفی زرشک خراسان جنوبی اختصاص یابد.

 

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جوبی و به نقل از تسنیم در 30 مهر روشنعلی یکتای قرابایی ؛ با بیان اینکه زرشک خراسان جنوبی با فرآوری صحیح بی‌نیاز از صادرات می‌شود، اظهار داشت: برای اضافه کردن یک محصول به سبد صادرات اقدامات بسیاری باید انجام شود که یکی از آن‌ها به کار بردن مشوق‌های صادراتی است که ردیف آن باید دیده شود.

 

وی با بیان اینکه از طرف اتاق بازرگانی کشاورزی ایران و روسیه وعده می‌دهم در سرای تجاری در آستارا خان روسیه، غرفه‌ای به خراسان جنوبی اختصاص داده شود، افزود: استان خراسان جنوبی می‌تواند با عضو شدن فعالان اقتصادی خود در کمیسیون کشاروزی اتاق ایران و روسیه در این کمیسیون میزی د رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کشاورزی مشترک ایران و روسیه گفت: زرشک باید با معرفی صحیح در ردیف زعفران و خاوریار قرار بگیرد و باید از مزیت‌های غذایی و دارویی زرشک در بخش‌های مختلف از جمله چاشنی غذا و تولید افشانه و پودر بهره بگیریم یا بیشتر به جهان معرفی شود.

 

یکتا با تاکید بر اینکه مطرح کردن خرید تضمینی برای محصولی در رده زرشک بی‌احترامی به کشاورز و تولیدکننده آن است گفت: محصول زرشک اگر فرآوری صحیح شود تمام آن در کشور مصرف می‌شود و برای فروش نیازی به بازار خارجی هم ندارد.

 

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی 80 هزار تن تولید زرشک دارد و از آنجایی که ایران 85 میلیون نفر جمعیت دارد، چنانچه زرشک با فرآوری درست، به محصولات کاربردی تبدیل شود تمام این محصول در کشور خودمان مصرف می‌شود و نیازی نیست در بازار خارج از کشور به دنبال مشتری باشیم.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کشاورزی مشترک ایران و روسیه گفت: وقتی دانش آموزان شانزده هفده ساله در خراسان جنوبی می‌توانند از زرشک محصولات غذایی فرآوری کنند پس باید صنایع قوی برای فرآوری زرشک در این استان راه‌اندازی کرد تا ارزش افزوده محصول چند برابر شود و هزینه‌های تولید برای کشاورز به صرفه باشد.

 

وی بیان کرد: 98 درصد محصول زرشک جهان مربوط به خراسان جنوبی است و باید نگاه خود را تغییر دهیم و برای معرفی این محصول خاص در سطح بین‌المللی بیاندیشیم و باید میزان تولید زرشک افزایش یابد.

 

یکتا افزود: خرید تضمینی گناه بزرگ در حق کشاورزان است یعنی محصول ما مشتری ندارد دولت آن می‌خرد، در حالی که زرشک باید خودش به جایگاهی برسد که بر اساس میران تقاضا قیمت‌گذاری شود.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کشاورزی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه زرشک یک محصول خاص است که در جاهای دیگر وجود ندارد، ادامه داد: این نعمت را خداوند به شما داده و نباید برای آن قیمت تضمینی تعیین کنیم و بگذاریم خودش جایگاه خود را در جهان پیدا کنداشته باشد.