معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: هم اکنون سه اولویت اقتصادی طرح ریزی شده برای زرشک توجه به فرآوری، سرمایه گذاری در حوزه صنایع غذایی با محوریت زرشک و ایجاد زمینه‌های صادراتی این محصول است.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک و به نقل از ایسنا خراسان جنوبی ؛ جواد اشرفی اظهار کرد: زرشک یکی از حوزه‌های مغفول مانده در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به معضل خام فروشی محصولات مزیت دار استان، افزود: لازم بود نگاه علمی و توجه همه جانبه به این محصولات داشته باشیم که در این راستا برای برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ریزی شد.

اشرفی با اشاره به تشکیل ۹ کمیته برای جشنواره، تصریح کرد: این برنامه‌ها محدود به ایام کوتاه جشنواره نخواهد بود و مشکلات زرشک به صورت مستمر پایش خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم است در مورد محصولات کشاورزی مزیت‌دار استان بخش خصوصی قوی داشته باشیم، ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک با همکاری کترینگ‌های هواپیمایی در پروازهای خراسان جنوبی، بسته‌ای از محصولات استان به مسافران عرضه شود.

اشرفی با تاکید بر ایجاد کرسی زرشک در اتاق بازرگانی و اتاق تعاون کشور، افزود: برنامه‌ریزی شده همزمان با برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در قطر، محصولات استان در غرفه‌ای در نمایشگاه قطر عرضه خواهد شد.

 

وی با اشاره به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت جشنواره ملی زرشک، اظهار کرد: در گام اول به دنبال معرفی زرشک در سطح کشور به بهترین صورت هستیم و در گام دوم در حال پیگیری جلب نظرها در حوزه آکادمیک و شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنایع غذایی و توجه به فرآوری زرشک هستیم.

 

اشرفی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما این است که کمیته علمی حتی پس از جشنواره دائما در حال کار باشد، تصریح کرد: هم اکنون کارگروه حمایت و تسهیلگری تولید دانش بنیان برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های آکادمیک در حال کار بوده و مشکل سرمایه گذاری برای تولید فرآورده در حوزه زرشک را نداریم.

 

وی با تاکید بر خروج روند فروش زرشک از حالت فله فروشی، ادامه داد: در اتاق تعاون ایران بستری برای صادرات زرشک نداریم که باید ایجاد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر افزایش ماندگاری زرشک با بسته بندی مطلوب، تصریح کرد: به دنبال این هستیم زرشک به صورت میوه نیز استفاده شود.

اشرفی با بیان اینکه خرید محصول توسط تعاون روستایی و سپس فروش در چندین غرفه در استان‌های کشور نیز در حال انجام است، اظهار کرد: اکنون طرح‌های سرمایه گذاری در حوزه زرشک در حال اجراست و هدف ما این است که به ایجاد ارزش افزوده و هدایت بهره برداران به این سمت و سو کمک کنیم.

وی با بیان اینکه زرشک کالایی با ارزش دارویی است و امیدواریم طی دو سال آینده شاهد تحولی در محصولات فرآوری، صادرات، حوزه غذا و دارو و ارزش ریالی تولیدات زرشک باشیم، یادآور شد: امیدواریم با برگزاری جشنواره ملی زرشک شاهد تحول و دگردیسی در حوزه صنعت زرشک باشیم.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در ۵ شهرستان استان برگزار می‌شود تا بازاریابی، معرفی و فروش این محصول دوباره رونق گیرد.