به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، هاشم ولی پورمطلق گفت: خراسان جنوبی با توجه به اقلیم خاص یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بهره‌وری درست از طبیعت برای استفاده دارویی باعث تداوم سودآوری و اشتغال درست و مناسب خواهد شد افزود: استفاده نادرست از طبیعت تخریب منابع طبیعی و نابودی گیاهان مفید در زیستگاه‌های نباتی را به دنبال دارد که در ایران هنوز روند استفاده از گیاهان دارویی چهره‌ای کهن با شیوه‌های قدیمی دارد.

وی بیان کرد: گیاهانی مانند زیره سبز، زنیان، نعنا، آلوئه ورا، مریم گلی، شوید، خاکشیر، مرزه، ختمی و رازیانه به صورت آبی کشت می‌شود و گیاهانی مانند آنغوزه، وشاء، کاکوتی، درمنه ترکی، اسپند، بادرنجبویه، اسطخودوس و مستار در عرصه‌های طبیعی رشد دارد.

شهرستان بشرویه مقام اول کشت خاکشیر در استان  را دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه نیز اظهار داشت: شهرستان بشرویه با کشت محصول خاکشیر مقام اول را در استان خراسان جنوبی دارد.

حسین سرچاهی گفت: محصول خاکشیر محصولی کم آب و با دوره رشد کوتاه است که اکثراً در داخل مزارع دیگر کشت می‌شود و می‌تواند منبع در آمد خوبی برای کشاورزان باشد.

وی افزود: بیشترین صادرات خاکشیر بشرویه علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های خراسان رضوی، تهران و اصفهان است که با نام و نشان شهرستان بشرویه ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه تصریح کرد: در شهرستان بشرویه 820 کشاورز محصول خاکشیر را کشت می‌کنند و امسال 180 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول است.

سرچاهی با بیان اینکه شهرستان بشرویه از نظر تولید و سطح زیرکشت مقام اول را در استان دارد اظهار داشت: بشرویه در خراسان جنوبی تنها شهرستانی است که خاکشیر به صورت زراعی کشت  شده و محصولی نوبرانه است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 108 تن خاکشیر در این شهرستان تولید شود افزود: خاکشیر شهرستان با برند بشروی بسته‌بندی می‌شود.

این روزها کشاورزان بشرویه با برداشت محصولی معجزه‌آسا به نام خاکشیر احساس رضایت داشته و لبخند بر لب‌هایشان جاری است.