به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، ظهر امروز دوشنبه (یک بهمن۹۷) با حضور قائم مقام سازمان امور عشایر کشور، نماینده ولی فقیه در سازمان، رییس سازمان، معاونین و جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان و ادارات تابعه مراسم تکریم و معارفه مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی در سالن جلسات شهدای سازمان برگزار گردید.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در حاشیه این مراسم گفت: 32 درصد جمعیت خراسان‌جنوبی در بخش کشاورزی مشغول بکار هستند.
غلامرضا قوسی افزود: 29 درصد تولیدات ناخالص مربوط به بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: عشایر و کشاورزان در بخش اقتصادی حرفی برای گفتن داشته و در موارد بسیاری از جمله الگوی کشت، محصولات باغی،زراعی، گیاهان دارویی و تولیدات زرشک و زعفران خراسان‌جنوبی جایگاه خوبی دارد.
قوسی اظهار کرد: خراسان‌سجنوبی در زمینه تولید گوشت سفید به ویژه گوشت مرغ به گونه‌ای رشد کرده که شاهد صادرکردن گوشت سفید از استان به سایر استان‌ها هستیم.
وی با اشاره به پرورش شتر در استان بیان کرد: 29 هزار نفر شتر در خراسان‌جنوبی پرورش پیدا می‌کنند که این نیز باعث رونق اشتغال و اقتصاد در استان شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: عشایر استان در زمینه تولید فرآورده های لبنی نقش مهمی دارند.
قوسی با بیان اینکه 13 درصد جمعیت استان عشایر هستند، گفت: 41 هزار نفر جمعیت عشایر خراسان‌جنوبی است که این تعداد در زمینه مباحث اقتصادی، تولیدی و امنیتی نقش حائز اهمیتی در استان دارند.
وی اظهار کرد: بیشتر عشایر استان در مناطق مرزی ساکن هستند.
وی بیان کرد: برای رفع مشکلات موجودی که جامعه عشایر با آن مواجه هستند نیاز به ارائه راهکار جدید است که تا کنون اقدامات خوبی انجام شده است.
وی افزود: آموزش، تحقیقات و ترویج نقش اساسی داشته و می‌تواند باعث پیشرفت و مدیریت باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای توانمند سازی عشایر باید یکسری اقدامات جدید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: توجه به بحث‌های بوم گردی و گردشگری می‌تواند در زمینه مسائل اقتصادی و اشتغال برای عشایر مهم باشد.
غلامرضا قوسی تشریح کرد: طرح تولید زنجیره ارزش گوشت قرمز در خراسان‌جنوبی یکی از طرح‌های خوب و جوان پسند بود. دامپروری توسط عشایر باعث رونق اقتصادی در بین عشایر و کاهش از مهاجرت آنها به سمت شهرها شده است.
وی گفت: در جامعه عشایری نسبت به جامعه شهری کمتر شاهد مهاجرت به سمت شهرها هستیم که این خود به دلیل ایجاد زنجیره گوشت قرمز و رونق دامپروری بوده است.
قوسی با اشاره به راه اندازی صندوق های حمایت از عشایر و تشکل ها، بیان کرد: توانمد سازی جامعه هدف به واسطه تشکل‌ها نیز بسیار مهم بوده که در این راستا تشکل‌های عشایری برای آبرسانی و تامین نهاده و علوفه دام‌های عشایر خدمات خوبی انجام داده‌اند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: توجه به مجتمع‌های آبرسانی عشایری و مرمت منابع آبی نیز از عوامل ماندگاری عشایر بوده است.
قوسی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه در 16 ردیف اعتباری هر جایی کلمه روستایی بوده عنوان عشایری نیز افزوده شده که این باعث رونق اقتصادی عشایری شده است.
در پایان جلسه از زحمات غلامرضا قوسی بعنوان مدیرکل سابق تقدیر و‌ حسین حسین پور بعنوان مدیر کل جدید امور عشایری خراسان جنوبی معرفی گردید.
لازم به ذکر است که حسین پور پس از انتصاب غلامرضا قوسی بعنوان رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، تا کنون سرپرست اداره کل امور عشایری منصوب گردیده بود.