به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان در بازدید از طرح‌های توسعه قنوات استان از ابلاغ ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای بازسازی و مرمت قنوات استان در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در صورت تخصیص کامل این اعتبار، مراحل کامل احیا و مرمت 65 رشته قنات انجام خواهد شد.

محمد حسن غلامی افزود: این میزان اعتبار بر اساس شاخص های مقدار آب‌دهی قنوات‌، تعداد بهره‌بردار قنات، مشارکت بهره‌برداران‌، طول قنات و سابقه استفاده از اعتبارات سال‌های گذشته بین شهرستان‌های خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این اعتبارات بلاعوض است گفت: هزینه مرمت هر رشته قنات توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد می‌شود که 85 درصد هزینه از سوی دولت  به صورت بلاعوض و 15 درصد توسط بهره‌برداران پرداخت می‌شود.

وی اعتبار اختصاص یافته  پارسال برای احیای و مرمت قنوات در استان را 8 میلیارد و 800 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با این اعتبار بخشی از مرمت و بازسازی 111 رشته قنات انجام شد است.

محمدحسن غلامی هزینه هر کیلومتر کول گذاری قنات را 350 میلیون تومان ذکر کرد و عنوان داشت: این استان با 6 هزار و 252 رشته قنات رتبه دوم کشور به لحاظ تعداد قنوات را دارد.