به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: در چند سال گذشته کشت نشایی محصولات زراعی در استان افزایش و این الگوی کشت در اکثر شهرستان‌ها در حال توسعه است.

مهدی عصمتی پور افزود: امسال ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی استان به کشت نشایی اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هکتار افزایش دارد.

وی اظهار داشت: کشت نشایی استان در محصولاتی از جمله گیاهان دارویی، پنبه، چغندرقند، پیاز، ذرت علوفه‌ای، محصولات جالیزی، خیار، گوجه فرنگی و بادمجان انجام می‌شود.

عصمتی پور بیان کرد: از سه سال گذشته کشت نشایی در استان ترویج یافته و این کشت به وسیله دستگاه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد هزینه خرید دستگاه‌های کشت نشایی به صورت یارانه و بلاعوض توسط سازمان جهاد کشاورزی در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و بحران آب کشت محصولاتی زراعی از جمله چغندرقند در استان کاهش یافته است که با تغییر الگوی کشت می‌توان شاهد افزایش تولید محصولات زراعی باشیم.

عصمتی پور از کشاورزان خواست با توجه به اینکه کاهش مصرف آب برای کشت محصولات مستعد نشایی اهمیت زیادی دارد برای توسعه کشت محصول با این روش تلاش کنند.

وی عنوان کرد: در کشت نشایی بذر در خزانه با مقیاس کوچک کشت و بعد از رشد گیاه به وسیله دستگاه مربوطه به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود که سه تا چهار مرتبه دوره آبیاری محصول کمتر می‌شود.

عصمتی پور امکان انتخاب گیاهان سالم برای کاشت، عدم وجین علف‌های هرز، عدم تنک کردن گیاه، جلوگیری از سم پاشی گیاه، کاهش مصرف بذر، کاهش انتقال بیماری‌های خاکزاد و تخم حشرات به مزرعه و یکنواختی کشت را از مزایای کشت نشایی ذکر کرد.

وی اظهار داشت: کشت نشایی در زمین‌های کشاورزی با ای سی بالای آب نیز قابل کشت است چرا که در کشت‌های معمولی به دلیل شوری آب و زمین بذر در خاک سوخته و از بین می‌رود و در نهایت سبز نمی‌شود ولی نشاء این گیاه در برابر شوری مقاوم‌تر است و رشد می‌کند.

رشد ۷ برابری کشت نشایی در سربیشه

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه هم گفت: امسال کشت نشایی محصولات مختلف در این شهرستان نسبت به سال گذشته هفت برابر افزایش یافت.

مریم جوادی بایگی افزود: کشت نشایی از سال گذشته در پنج هکتار از اراضی شهرستان سربیشه شروع شد که در سال جاری به ۳۵ هکتار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: امسال کشت نشایی شهرستان در محصولاتی از جمله گیاهان دارویی، محصولات جالیزی، صیفی جات، ذرت علوفه‌ای، چغندرقند و پنبه انجام می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: کشت نشایی شیوه‌ای مناسب برای کشاورزی در مناطق کم آب از جمله شهرستان سربیشه است که سبب افزایش محصول و در نتیجه افزایش قابل توجه عملکرد در واحد سطح نیز می‌شود.

جوادی بایگی کاهش ۳۰ درصدی مصرف بذر را یکی دیگر از ویژگی‌های کشت نشایی ذکر کرد که کاهش چشمگیری در هزینه تولید محصولات دارد.
وی بیان کرد: توسعه کشت نشایی از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی است که به منظور کاهش مصرف آب، بذر، کود، سم و افزایش تولید و بهره وری بین کشاورزان ترویج می‌شود.

جوادی بایگی افزود: در روش نشایی محصولات به علت کشت در گلخانه از خسارت‌های ناشی از سرما و باران‌های بی موقع در امان خواهند بود.

وی اظهار داشت: محدودیت شدید منابع آبی در استان ما ایجاب می‌کند که از دیدگاه صرفه جویی در مصرف آب به موضوع نشاء کاری به ویژه نشاء کاری گیاهان زراعی و جالیزی توجه ویژه ای معطوف شود.