به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان گفت: ۳۰ هزار نفر شتر در استان وجود دارد که به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه هستیم، اما تا این لحظه به مرحله عملیاتی نرسیده است.

محمود اشرفی‌گل با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی ۲۳ واحد پرورش صنعتی و نیمه‌صنعتی شتر وجود دارد که ۲ هزار نفر شتر را پرورش می‌دهند افزود: بقیه شتر‌ها به‌صورت سنتی پرورش داده می‌شوند که با توجه به ممیزی مراتع این روش منسوخ شده و باید دامداران به پرورش صنعتی این دام روی بیاورند.

وی عنوان کرد: 8 هزار تن پتانسیل تولید شیر شتر در استان داریم، اما از این مقدار تنها هزار تن شیر شتر سالیانه وارد بازار می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر دنبال تشویق سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه فرآوری شیر شتر هستیم، تصریح کرد: تعدادی سرمایه‌گذار نیز مراجعه کردند و پیگیر کار‌های مقدماتی و دریافت مجوز هستند.

اشرفی‌گل با بیان اینکه شیر شتر به دلیل خواصی که دارد باید به‌عنوان شیر خشک صادر شود بیان داشت: تاکنون 2 سرمایه‌گذار از کشور آلمان و شهرستان سربیشه مجوز احداث کارخانه شیر خشک شتر در نهبندان را گرفته‌اند.

وی افزود: مجوز‌های کارخانه شیر خشک شتر توسط این سرمایه‌گذاران گرفته شده و در حال حاضر در حال وارد کردن ۵۰۰ شتر شیری از کنیا هستند، چراکه در استان بیشتر شتر‌های گوشتی داریم و شتر‌های شیری از کشور‌های آفریقایی و پاکستان وارد می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین مجوز کشتارگاه شتر هم داده شده، اما به دلیل مشکلات مالی هنوز کاری انجام نشده است.

اشرفی‌گل ادامه می‌دهد: شتر یکی از ظرفیت‌های استان است که به دلیل نبود کشتارگاه به‌صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود

وی بیان داشت: در بحث اعطای تسهیلات محدودیت نداریم، اما مسئله شیر شتر آن‌گونه که باید در جامعه جا نیفتاده است.