به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر باغبانی سازمان گفت: برداشت از عرصه‌های منابع طبیعی باید به صورت منطقی و معقول صورت گیرد و برداشت گیاهان دارویی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عبدالرضا رضایی با اشاره به اینکه کاشت گیاهان دارویی به علت مصرف کم آب همواره در خراسان‌جنوبی مورد توجه بوده است، بیان کرد: از طرف دیگر به علت سازگاری برخی گیاهان دارویی با شرایط اقلیمی استان ما کشت آن توجیه فنی و اقتصادی دارد.

وی با اشاره به طرح ملی گیاهان دارویی در جهاد کشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال کشت خارشتر و زیره سبز در استان ما همواره مورد توجه بوده و در مورد خارشتر در دو- سه سال اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است.

وی اظهار داشت: بی شک برداشت از منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی باید به صورت اصولی، با اجازه نهاد مربوطه صورت گیرد تا رشد و برداشت از گیاه در سنوات مختلف تداوم داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: متأسفانه در مورد برخی از گیاهان دارویی چون گیاهی که در اصطلاح محلی «کما» نام دارد مردم آن را از ریشه می‌کنند که این موضوع علاوه بر کاهش این گونه گیاهی، پوشش گیاهی و در نهایت اقلیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: حتی اگر گیاهی را از ریشه برداشت نکنیم و تنها برگ آن را جدا می‌کنیم بازهم باید مراقبت‌های لازم برای حفظ گونه گیاهی صورت گیرد.

عبدالرضا رضایی با اشاره به اینکه کشت گیاه خود نوعی حفاظت از گونه گیاهی از خطر انقراض است که جهاد کشاورزی آن را پیگیری می‌کند، بیان کرد: از جمله طرح‌های کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی کشت خارشتر، زیره و خاک شیر است که کشت زیره در سه هکتار توسعه پیدا کرده است.

وی یادآور شد: همچنین برای حفظ گیاهان دارویی تولید نشاء انواع گیاهان دارویی برای کشت در فضای باز و گشت گلخانه‌ای برخی از انواع گیاهان دارویی از جمله آلوورا در خراسان‌جنوبی صورت می‌گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: همچنین در راستای حفظ انواع گیاهان دارویی برای نشاء گیاهان دارویی یارانه اختصاص می‌دهیم.