به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان جنوبی، صبح امروز شنبه 29 تیرماه سال جاری، استاندار خراسان جنوبی، معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، رئیس سازمان امور اراضی کشور، نماینده ولی فقیه در سازمان، رییس سازمان و جمعی از مسئولین و مدیران استان و شهرستان از پروژه تجهیز و نوسازی اراضی حسین آباد سادات شهرستان بیرجند بازدید کردند.

علیمراد اکبری در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: با تجهیز ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌ آبیاری نوین از سال ۹۲ تاکنون چهار میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار تحول عظیمی در کارایی و بهینه کردن مصرف آب در کشور رخ داد.

وی بیان کرد: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب به ویژه در مناطقی که رویکرد آنها به سمت آبیاری میکرو است صرفه‌جویی می‌شود.

وی یادآور شد: با دستیابی به این مهم، تقریباً توانسته‌ایم با انباشت خشکسالی در سال‌های گذشته سازگاری داشته باشیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: علیرغم اینکه در ۱۰ سال گذشته شاهد خشکسالی در سطح کشور بودیم اما توانستیم در تولید گندم به مدت چهار سال خودکفا باشیم همچنین در بحث شکر در آستانه خودکفایی هستیم و در بحث دانه‌های روغنی با بهینه کردن مصرف آب و عملیات بهزراعی و به‌نژادی از ضریب وابستگی ۹۵ درصد به حدود ۸۲ درصد برسیم.

وی عنوان کرد: این نتیجه انجام اقدامات موثر در دوره تدبیر و امید است که سبب شده بهره‌وری از ۹ دهم کیلوگرم بر مترمکعب به یک و ۳۲ کیلوگرم بر متر مکعب کاهش یابد و راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد برسد.

اکبری در ادامه خراسان جنوبی را یکی از استان‌های پیشرو در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری دانست و یادآور شد: متوسط اجرای آبیاری تحت فشار در این استان در برنامه پنجم توسعه حدود ۶۰۰ هکتار بوده که سال گذشته به هفت هزار هکتار افزایش یافت.

وی اضافه کرد: همچنین امسال حدود یکهزار هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شد و ۱۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست انجام است که نشان می‌دهد مسئولان استان عزم راسخی برای بهینه کردن مصرف آب در استان طراحی و پیگیری می‌کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان سطح آبیاری تحت فشار در استان نسبت به اراضی آبی حدود ۱۶ درصد و کشور ۲۲ درصد است و در دو سال گذشته ۵۰ درصد سطح آبیاری تحت فشار که در سال های گذشته انجام شده در خراسان جنوبی اجرا شده است.

وی افزود: تلاش داریم منابع مورد نیاز بهره برداران بخش کشاورزی برای اجرای آبیاری نوین را تامین کنیم که در این زمینه به استاندار خراسان جنوبی قول داده‌ایم هرچه در استان آبیاری تحت فشار انجام شود منابع اعتباری را تامین کنیم لذا هیچگونه محدودیت اعتباری نداریم.

پروژه تجهیز و نوسازی اراضی سنتی حسین آباد سادات بیرجند به مساحت 44 هکتار به نحوی که 450 قطعه قبل از اجرا به 60 قطعه بعد از اجرا تبدیل گردیده است و در ضمن، اعتبار هزینه شده برای اجرای پروژه مبلغ 7 هزار میلیون ریال، که مبلغ 6 هزار میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و 1000 میلیون ریال سهم آورده بهره برداران می باشد.

 
 
 

1000 کاراکتر باقیمانده است


آمار بازدید کنندگان

بازدید امروز0
بازدید دیروز0
بازدید ماه0
بازدید کل114134