به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رئیس سازمان گفت: امسال برای اجرای برنامه تولید و اشتغال در بخش کشاورزی 170 میلیارد تومان تسهیلات بانکی یارانه‌دار به استان ابلاغ شده است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی در خراسان‌جنوبی بستر بسیار خوبی برای مبادلات با افغانستان و دیگر کشورها فراهم است، اظهار داشت: موضوع واردات دام و بحث کشت فرا سرزمینی از جمله مواردی است که در ارتباط با کشور افغانستان باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان اجازه خروج دام از کشور خود را نمی‌دهد که در این زمینه باید رایزنی‌هایی صورت گیرد، بیان داشت: در بازارچه‌های داخل کشور نیز زیر ساخت‌های لازم برای قرنطینه دام، کشتارگاه، سردخانه و صنایع فرآوری وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از تولید 35 هزار تن شیر توسط دامداران استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و تبیین کرد: از این مقدار 12 هزار تن شیر توسط مراکز جمع‌آوری شیر در استان جمع‌آوری شد.

قوسی ارزش شیر تولید شده را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این مقدار شیر در دو هزار واحد پرورش دام سنتی و صنعتی استان تولید شد.

وی از فعالیت 26 مرکز جمع‌آوری شیر در خراسان‌جنوبی خبر داد و اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون شش هزار تن شیر تولید شده در استان به خراسان‌رضوی ارسال و شیر تولید شده در استان به محصولاتی از جمله پنیر، دوغ، کره، ماست و شیر پاستوریزه فرآوری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی توسعه کشت گلخانه‌ای را از اولویت‌های جهادکشاورزی در سال جاری عنوان و مطرح کرد: در حال حاضر بیش از ۶۷ هکتار زیرکشت گلخانه‌ای قرار دارد که از این میزان ۱۱ هزار و ۶۴ تن محصول تولیدی جمع‌آوری می شود.

قوسی با اشاره به کشت گلخانه‌ای و محصول برداشت شده از ابتدای امسال تاکنون، بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از شش هزار تن محصولات گلخانه‌ای کشت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد پنج درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه امسال ۶۰ هکتار به به مراکز کشت گلخانه‌ای استان افزوده می‌شود، تصریح کرد: ۶۴۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص داده شده که به درخواست‌کنندگان شاغل و غیرشاغل در صورت گرفتن پروانه تأسیس گلخانه اعطا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه محصولات مد نظر که مجوز کشت آن‌ها صادر شده شامل سبزی و صیفی‌جات، گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و تولید نشا است، افزود: ۳۸۰ طرح کشاورزی در بخش گلخانه برای دریافت تسهیلات تولید و اشتغال در خراسان‌جنوبی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

قوسی با بیان اینکه سقف پرداخت تسهیلات براساس طرح و مساحت گلخانه متفاوت و محدودیتی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد، تبیین کرد: امسال برای اجرای برنامه تولید و اشتغال در بخش کشاورزی 170میلیارد تومان تسهیلات بانکی یارانه‌دار به استان ابلاغ که تاکنون 65 میلیارد تومان آن در بخش‌های گلخانه، گیاهان دارویی و زعفران است.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند برای دریافت تسهیلات در سامانه سیتا (سامانه یکپارچه تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه و در حال حاضر تنها در رسته گلخانه‌‌ها ثبت‌‌نام کنند.