به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی صبح امروز یکشنبه (۱۰ آذر ۹۸) جلسه بزرگداشت روز جهانی خاک با حضور نماینده ولی فقیه در سازمان، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور، رئیس سازمان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و جمعی از مدیران کل، معاونین و مسئولین استانی، شهرستانی و کارشناسان مرتبط با مبحث خاک در سالن جلسات سازمان برگزار گردید.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به آیاتی از قرآن پیرامون فراگیری و طراوت بیان کرد: سوره نبا، صحیفه سجادیه و دعای جوشن کبیر به صیانت از زمین به عنوان گهواره تمام موجودات تاکید کرده است.

حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی سجادی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان در کلیدی ترین شب، توصیه به دعای جوشن کبیر شده است، افزود: بزرگان وقتی در محتوای این دعا ورود می کنند، این گهواره باید صیانت شود تا تمام موجودات از ان بهره مند شوند .

وی بیان کرد: حیات انسان ها به حفظ زمین است که اگر آسیب ببیند علاوه بر انسان تمام موجودات اسیب می بینند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: آب و خاک به عنوان عوامل تولید و سرمایه ملی بوده که در بخش کشاورزی نقش مهمی ایفا می کنند.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه‌ خراسان جنوبی منطقه ای گرم و خشک بوده کع در حاشیه دو کویر قرارد دارد، گفت: کمبود بارندگی، تعرق بالا، شرایط نامساعد، شوری آب و خاک استان از چالش های توسعه بخش کشاورزی بوده که نیازمند تدبیر، برنامه ریزی و مدیریت است.

قوسی با بیان اینکه خاک بستر رشد و نمو تمام فعالیت های بخش کشاورزی است، اظهار کرد: فرسایش و آلودگی نتیجه عدم شناخت بهره برداران بوده و تهدیدهایی برای خاک به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: اگر آموزش و ترویج در اولویت برنامه ها قرلر گیرد و به بهره برداران و مزارع گسترش یابد، این تهدیدها کاهش می باید و مانع فرسایش این بستر مهم می شود.