به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان گفت: طرح پلاک‌گذاری دام از پایان سال ۹۷ در استان آغاز شد و قرار بود اسفند ۹۸ به پایان برسد اما به دلایلی این طرح هنوز ادامه دارد.

محمود اشرفی گل افزود: تاکنون گاو و گوساله ۴۷ هزار راس معادل ۶۸ درصد، شتر ۱۶ هزار و  ۸۰۰ نفر معادل ۵۷ درصد، گوسفند ۱۶۶ هزار راس برابر با ۲۳ درصد و بز ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ راس معادل ۱۶ درصد در استان خراسان جنوبی پلاک‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: دامداران به دلیل اینکه باید هزینه پلاک‌گذاری را پرداخت کنند رغبت چندانی به این کار ندارند به همین دلیل با تاخیر در اجرای طرح مواجه شده‌ایم در حالی که باید در اسرع وقت نسبت به پلاک‌گذاری اقدام کنند در غیر این صورت دام آنها قاچاق محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه با اجرای طرح پلاک‌کوبی دام میزان قاچاق دام به حداقل رسیده است تصریح کرد: همچنین این طرح سبب شد قیمت گوشت قرمز در استان حتی کشور به ثبات برسد چراکه با ساماندهی حمل و نقل دام، قاچاق دام هم کاهش یافته است.

وی گفت: دام‌هایی که کشتار می‌شوند شماره کد آنها به صورت سیستماتیک توسط دامپزشکی از سامانه مربوطه حذف می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر طرح پلاک‌کوبی دام در سراسر استان‌ها به درستی انجام شود پیامدهای بسیار خوبی برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی دامدار نیز در پی خواهد داشت زیرا براساس بند سه ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، دام‌ها بیمه اجباری می‌شوند و در حوادث غیرمترقبه به کمک دامدار خواهد آمد .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر طرح پلاک‌کوبی دام در استان انجام می‌شود اما اگر افرادی نسبت به خرید و فروش یا خروج دام بدون پلاک اقدام کنند که توسط نیروهای نظامی و انتظامی دام ضبط و قاچاق محسوب می‌شود.

وی گفت: از دامداران درخواست داریم نسبت به پلاک‌گذاری دام هرچه سریع‌تر اقدام کنند و این را بدانند مبلغی که اکنون هزینه می‌کنند بسیار ناچیز است اما اگر دام توقیف شود علاوه بر از دست دادن سرمایه، مبلغ زیادی نیز جریمه خواهند شد.