به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیر امور باغبانی سازمان با بیان اینکه یکی از روش‌های کشت محافظت شده، کشت زیر سایبان است، گفت: حدود 50 درصد ارزش اقتصادی کل محصولات کشاورزی به بخش باغبانی اختصاص دارد، اما خشکسالی این ظرفیت کلان کشور را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد.

عبدالرضا رضایی اظهار کرد: بررسی روند توسعه کشاورزی در ایران، بیانگر تغییر رویکرد کشاورزی کشور به سمت محصولات باغی است.

وی افزود: حدود 50 درصد ارزش اقتصادی کل محصولات کشاورزی به بخش باغبانی اختصاص دارد، اما خشکسالی و کمبود نزولات جوی، تبخیر و تعرق شدید و انواع تنش‌های محیطی(تگرگ، سرما، گرما، آفتاب سوختگی، باد و طوفان و ...) این ظرفیت کلان کشور را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: میزان خسارت مجموع تنش‌های زیستی و غیرزیستی بسته به شرایط جوی در هر سال بین 20 تا 80 درصد متغیر بوده و به طور متوسط 42 درصد کل تولید محصولات باغبانی کشور است.

رضایی با بیان اینکه این رقم در سال 97 معادل حدود 12.3 میلیون تن و 13.7 میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: در خراسان جنوبی عموماً بخش کشاورزی به شکل حادتری با انواع تنش‌ها روبرو است و همه ساله درصد قابل توجهی از محصولات باغی استان در اثر خسارت سرما، تگرگ، گرما، طوفان و ... از بین رفته و گاهاً در اثر آفتاب سوختگی و دانه سفیدی قسمت عمده محصول انار استان نیز، غیر قابل استفاده شده یا گاهی بیش از 50 درصد محصول پسته استان در اثر انواع تنش‌ها از بین می‌رود.

وی بیان کرد: برای کاهش اثر این تنش‌ها راهکارهای متعددی از جمله؛ اصلاح الگوی کشت، توجه به روش‌های نوین تولید محصولات کشاورزی و استفاده از کشت‌های محافظت شده در فضای باز وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های کشت محافظت شده، کشت زیر سایبان است، تصریح کرد: در باغبانی، سایبان در کنار کشت‌های گلخانه‌ای و زیرمجموعه باغبانی محافظت شده طبقه‌بندی می‌شود و متشکل از یک سازه(ستون‌ها، بست‌ها، گیره‌ها و کابل‌ها) و پوشش توری است که براساس منطقه، نوع کاربری و هدف کاربرد، طراحی و تیپ‌های مختلفی را شامل می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  ادامه داد: به طور کلی سایبان پوشش‌های پلاستیکی و یا پلی اتیلنی که برای مسقف کردن باغ‌ها و حفاظت از محصولات درختی استفاده می‌شود را شامل می‌شود، از این روش می‌توان برای تولید اغلب محصولات باغی از جمله انواع میوه‌ها، نشاءها، سبزی‌ها و انواع جالیز در مناطق گرم یا معتدل گرم استفاده کرد.

مزایای پوشش‌ها

رضایی تصریح کرد: محافظت کامل در برابر سرمازدگی‌های بهاره و حفاظت از یخ زدگی(شبنم)، محافظت کامل در برابر تگرگ و باران شدید، باد و طوفان، جلوگیری از آفتاب سوختگی و تابش مستقیم نور خورشید و رفع معضل دانه سفیدی انار، کنترل حمله پرندگان و آفات، پیش رسی محصول و عرضه خارج از فصل، درشتی محصول و افزایش وزن (10 تا 25 درصد) و کیفیت بهتر محصول، کاهش تبخیر، تعرق، تنش آبی و کاهش مصرف آب آبیاری (افزایش رطوبت نسبی باغ) و افزایش کارایی مصرف آب از جمله مزایاست.

وی بیان کرد: افزایش طول دوره رشد گیاه، قابلیت تاخیر در برداشت محصول در پیک برداشت تا انتهای فصل برداشت و در ابتدای فصل بهار یا در هنگام برداشت افزایش کارایی مصرف عناصر غذایی نیز از دیگر مزایاست.

رضایی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده و نتایج حاصل از طرح‌های پایلوت، مزایای متعددی برای استفاده از سایبان ذکر شده که کاهش دمای محیط به میزان 10 درجه سانتیگراد در زیر پوشش سایبان، کاهش مصرف آب به طور متوسط 3000 مترمکعب در هر هکتار باغ، جلوگیری از آفتاب سوختگی، کاهش خسارت عارضه دانه سفیدی در انار، کاهش مصرف سموم دفع آفات و جلوگیری از خسارت تگرگ و افزایش کیفیت و کمیت میوه، از جمله آن‌هاست.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مراحل احداث سایبان، خاطرنشان کرد: مراجعه متقاضی به مدیریت جهادکشاورزی و تحویل درخواست و مدارک مالکیت باغ، بازدید باغ توسط کارشناس باغبانی شهرستان و تکمیل مدارک بر اساس شیوه نامه، ارسال مدارک به سازمان و صدور مجوز احداث سایبان با امضای ریاست سازمان جهادکشاورزی و معرفی متقاضیان برای اخذ تسهیلات بانکی (نرخ سود تسهیلات و مدت بازپرداخت مشابه تسهیلات گلخانه‌هاست) و طراحی و احداث سایبان مناسب توسط متقاضی است.