به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، با توجه به گزارش اداره کل هواشناسی استان مبنی بر کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دمای هوا، کلیه کشاورزان، دامداران و بهره برداران بخش کشاورزی می بایست نکات ایمنی را رعایت نمایند.

رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: زمان شروع کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما (۸ تا ۱۲ درجه سلسیوس) دوشنبه شب هفتم مهر اعلام شده است و تا روز جمعه یازدهم مهرماه ادامه دارد.

وی اظهار داشت: بر این اساس با وقوع سرما و یخبندان شبانه احتمال خسارت به‌ویژه به محصولات کشاورزی، محصولات زراعی از جمله همه محصولات علوفه‌ای، پنبه، چغندر قند و حبوبات همچنین محصولات باغی از قبیل زرشک و گیاهان دارویی وجود دارد.

عارفی نیا ادامه داد: به کشاورزان و بهره‌برداران، جمع‌آوری محصولات برداشت شده و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده را توصیه می شود.

رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تهیه سوخت موردنیاز و کنترل سیستم‌های گرمایشی برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری‌ها، دامداری‌ها و گلخانه‌ها، اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای مقابله و جلوگیری از خسارت سرمازدگی زودرس پاییزه در مزارع و باغات، آبیاری باغات و مزارع در محدوده دوره سرما، آتش زدن لاستیک و روشن کردن بخاری‌های باغی در حاشیه باغات و مزارع، برنامه‌ریزی تسریع در عملیات برداشت محصولات زراعی و باغی تا حد امکان، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سم پاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی و ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر از اقداماتی است که می بایست در مقابل یخبندان و سرمازدگی صورت پذیرد.

سربیشه، نقاطی از زیرکوه، قاین، درمیان، بخش مرکزی بیرجند، سرایان و فردوس و نقاط کوهستانی از خوسف و نهبندان تحت تاثیر کاهش دما و سرمای شبانه خواهند بود.