به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار سطح از مزارع استان خراسان‌جنوبی زیر کشت زعفران است، اظهار داشت: بیشترین سطح زیرکشت زعفران در خراسان‌جنوبی به شهرستان قاین با پنج هزار و ۷۹ هکتار اختصاص دارد.

غلامرضا  قوسی بیان داشت: با پیگیری‌های متعدد امسال نیز با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت، خرید حمایتی این محصول ارزشمند توسط دولت انجام می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خرید حمایتی «طلای سرخ» از چند روز قبل آغاز شده و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد، عنوان کرد: پیشنهاد شده مهلت خرید زعفران تا ۳۰ دی‌ماه نیز تمدید شود.

وی از تعیین چهار مرکز برای خرید حمایتی زعفران خراسان‌جنوبی خبر داد و تبیین کرد: مراکز خرید زعفران در شهرستان‌های بیرجند، قاین و سرایان، فردوس محصول استراتژیک زعفران امسال را از زعفران‌کاران استان خریداری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه خرید حمایتی زعفران به دو روش بورس کالا و فیزیکی انجام می‌شود، تبیین کرد: در روش بورس کالا زعفران با معرفی مدیریت‌های جهاد کشاورزی تحویل انبارهای بورس قرار می گیرد و از طریق نمادهای بورسی زعفران قابل عرضه است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در روش خرید فیزیکی کشاورزان با مراجعه به مراکز خرید تعاون روستایی با معرفی‌ جهاد کشاورزی زعفران را در اختیار مراکز خرید قرار می‌‌دهند و کارشناسان از لحاظ ظاهری زعفران را بررسی و ۳۰ درصد قیمت زعفران به‌صورت وجه نقد و مابقی پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی طی مدت سه ماه قابل پرداخت است.

قوسی قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران نگین را ۱۳ میلیون تومان و زعفران پوشال مرغوب را ۱۱ میلیون تومان اعلام کرد و بیان داشت: اولویت خرید حمایتی زعفران با کشاورزان زعفران‌کار استان است و سقف خرید زعفران از هر کشاورز  ۱۰ کیلوگرم تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد:  پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شود که برآورد می‌شود تولید زعفران نسبت به سال گذشته سه و نیم درصد افزایش یابد.