به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی به همراه رییس سازمان و تنی چند از مسئولین استانی و شهرستانی در جریان سفر به بشرویه از بخش کشاورزی این شهرستان بازدید کردند.

کارخانه پنبه پاک کنی بازدید کرد.

غلامرضا قوسی در بازدید استاندار و هیئت همراه از کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه و نیز مراحل برداشت و فرآوری بذر گفت: شهرستان بشرویه با سه هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت پنبه، قطب تولید طلای سفید خراسان جنوبی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: 1800 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان برای ‌کشت حفاظتی و به منظور فرآوری بذر پنبه در نظر گرفته شده است.

در ادامه استاندار خراسان جنوبی، رییس سازمان و هیئت همراه  از یک واحد پرورش شترمرغ در بشرویه بازدید کردند. این واحد پرورش شترمرغ در بشرویه که با روزی ۱۰۰ جوجه کار خود را شروع کرده بود، این روزها موفق به ایجاد چرخه فرآوری کامل صنعت شترمرغ در این شهرستان شده است.

این واحد پرورش طیور در بهمن ماه ۱۳۹۷ به بهره برداری رسیده و با ظرفیت ۱۵۰ قطعه شترمرغ مولد و ۳۵۰۰ قطعه جوجه یک روزه، برای ۲۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی به همراه داشته است.

پرورش انواع شترمرغ مولد و گوشتی به صورت سنتی و صنعتی، پرورش، تولید، فروش و توزیع جوجه شترمرغ و همچنین تولید، فرآوری ، بسته بندی ، عرضه و فروش گوشت شترمرغ و محصولات تولیدی مرتبط از جمله اقداماتی است که در این واحد پرورش شترمرغ انجام می‌شود.

در حال حاضر ۱۵۵ واحد پرورش شترمرغ در خراسان‌ جنوبی فعال است، بیشترین میزان تولید گوشت شتر مرغ استان، مربوط به شهرستان قاینات می باشد. حدود ۸۰ درصد گوشت شترمرغ به خارج از استان صادر می شود. درآمد استان از صادرات گوشت شتر مرغ، سالانه به حدود ۶۰۰ میلیارد ریال می‌رسد.

همچنین استاندار خراسان‌جنوبی و رییس سازمان از گلخانه هیدروپونیک روستای کرند شهرستان بشرویه بازدید کردند. این بازدید با هدف اطلاع از عملکرد این گلخانه و اشتغالی که ایجاد کرده، صورت گرفت.

این گلخانه توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری احداث شده است.

سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد این واحد گلخانه ای، یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت نموده است. در این گلخانه با مساحت یک هکتار، سالانه ۶۰۰ تُن گوجه فرنگی تولید و روانه بازار می‌شود. اشتغالزایی برای ۳ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به شکل غیرمستقیم از مزایای این واحد گلخانه‌ای است.

هیدروپونیک، گونه‌ای از کشت گیاهان است که در آن با حذف خاک، پرورش گیاه در آب انجام شده و املاح و مواد مغذی نیز به صورت کنترل شده به گیاه داده می‌شود. حذف آفات، استفاده بسیار اندک از کودهای قابل حل در آب و مدیریت در مصرف آب از مزایای کشت هیدرو پونیک است.