خراسان‌جنوبی، از استان‌های پاک در حوزه بیماری‌های مشترک انسان و دام

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، علیرضا رفیعی‌پور امروز(20 مهرماه)، در نشست خبری اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور، سالانه 9.6 میلیون تن شیر خام ، 820 هزار تن گوشت قرمز، دو میلیون تن گوشت مرغ، 940 هزار تن تخم‌مرغ، چهار هزار تن انواع آبزیان و 81 هزار تن عسل مورد نظارت قرار می‌دهد

معاون وزیرجهادکشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی در حوزه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام پاک است، اظهار کرد: از خراسان‌جنوبی باید به عنوان یک الگوی موفق در سطح کشور استفاده کرد.

وی افزود: بیش از 36 هزار نفر عضو سازمان دامپزشکی هستند که در خراسان‌جنوبی 319 نفر عضو دامپزشکی هستند که 184 نفر دولتی و 135 نفر در بخش خصوصی خدمت می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: سرمایه دامی سرمایه‌ای مولد، پایدار و دائمی است که اشتغال در کنار آن پایدار می‌شود.

رفیعی‌پور با بیان اینکه ما باید وابستگی خود را از حیث غذا کنیم و تنها جایی که باید خودکفا شویم حوزه تولید غذا است، افزود: 25 درصد پروتئین حیوانی استان توسط عشایر تولید می‌شود و محصول روستایی و عشایری محصولی پاک‌تر و با ارزش‌تر است چرا که در آن مناطق آلاینده های کمتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی حوزه پیشتاز و پاکی در حوزه دامی است، اظهار کرد:  باید تلاش کنیم بیماری‌های دامی را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: اگر قرار است در حوزه بهداشت عمومی و اقتصاد در حوزه غذا و دام موفق شویم باید توجه داشته باشیم که تولیدکننده و حاکمیت با ایمن‌سازی حوزه تولید بر علیه بیماری‌ها و همچنین مصرف کنندگان مسئول هستند.

رفیعی‌پور  ادامه داد: تنها تولیدکنندگان در این بخش مسئول نیستند بلکه مصرف کنندگان در این عرصه نیز نقش مهمی دارند تا از جایی که مجوز بهداشت ندارد محصولی تهیه نکرده و مصرف نکنند.

وی با بیان اینکه اقدامات ما در دامپزشکی استان بسیار خوب بوده است، تصریح کرد: هرچه در این استان موفقیت حاصل شد در حوزه بهداشت و قرنطینه است.

معاون وزیرجهادکشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: قرنطینه بعه معنای این است که اجازه ورود عوامل بیماری‌زا را توسط دام‌های آلوده و فرآورده‌های آلوده به استان ندهیم و این نیازمند پست‌های قرنطینه است

رفیعی‌پور ادامه داد: در این راستا  سعی می‌شود در حوزه پست‌های قرنطینه‌ای این پست‌ها را  از چهار پست قرنطینه به هشت پست قرنطینه ارتقاء دهیم تا ورود دام آلوده به استان اتفاق نیفتد.

وی یادآور شد: برای اینکه دامپزشکی استان عملکرد خود را تضمین کنیم باید آزمایشگاه تخصصی استان که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تکمیل شود.