در طول سال گذشته، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی خراسان جنوبی، به میزان دو برابر افزایش راندمان داشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، هاشم ولی پورمطلق صبح امروز به همراه معاونین و مدیران اجرایی سازمان جهادکشاورزی استان و همچنین مدیران کل ادارات تابعه، در دیداری صمیمی با دکتر مروج الشریعه، استاندار خراسان جنوبی، ضمن بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به سال گذشته 2برابر شده است، گفت: نظام بهره برداری با استفاده از مدل های ارزش و مدل های خدمت با حفظ شرایط موجود، باعث افزایش ارزش افزوده می شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: 95درصد زعفران دنیا در اختیار کشورمان است اما ارزش افزوده ریالی که در اختیار ما هست، یک دوازدهم می باشد.

ولی پورمطلق افزود: شاید بهترین راهکار در خصوص ارایه هر چه بهتر زعفران و استفاده بهینه از این محصول، حمایت همه جانبه از زنجیره تولید است.

در ادامه حجت الاسلام حیدری، مسئول دفترنمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی استان به نمایندگی از کلیه مدیران حاضر در جلسه به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: حضور دکتر مروج الشریعه بعنوان استاندار این استان، قطعا کمک شایانی به حل بسیاری از مشکلات علی الخصوص در بخش کشاورزی خواهد کرد چرا که ایشان خود از خانواده بزرگ جهاد می باشند.

در پایان استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روند شکل گیری، رشد ومدل های توسعه کشاورزی در دنیا رو به افزایش است گفت: کشاورزی تنها مسئول توسعه بهره وری بالاست، حال چه با ایجاد شغل باشد و یا ایجاد اشتغالی نداشته باشد.

دکتر مروج الشریعه افزود: اشتغال در کشاورزی جزو اقدامات ثانویه در بخش کشاورزی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جهت حرکت کشاورزی این استان باید تنها به سمت و سوی بهره وری اعلا حرکت کند، اظهار داشت: برای اینکه به سمت این بهره وری حرکت کنیم باید موارد خاصی را رعایت کنیم که در اولین گام و براساس خشکسالی های سالهای گذشته و احتمالا در پیش رو، تدابیر لازم جهت تغییر مناسب الگوی کشت بر اساس شرایط موجود محیطی انجام شود.

وی افزود: در دومین قدم برای بهره وری، باید نگاه اقتصادی قوی به بخش کشاورزی داشته باشیم و درک کنیم که کشاورزی می تواند چه کمک هنگفتی به چرخه اقتصاد کشور  بکند.

دکتر مروج الشریعه گفت: در مرحله بعد باید حمایت ویژه ای از تشکلهای بخش کشاورزی داشته باشیم و نباید اجازه بدهیم سود سرمایه این حوزه از دسترس بخش کشاورزی خارج گردد. به عنوان مثال باید از خود بپرسیم پول محصولات استراتژیک استان ما چه می شود و به کجا میرود.

استاندار خراسان جنوبی در پایان با اشاره به استفاده بهینه از سود حاصل از تولیدات حوزه کشاورزی استان اعم از تولیدات گیاهی و دامی اظهار داشت: باید از محصولات استراتژیک استان در بازارهای اقتصادی استفاده بهینه داشته باشیم و محصولات این استان را به جهانیان معرفی کنیم.