به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، رئیس سازمان در نشست خبری ویژه بزرگداشت هفته جهادکشاورزی اعلام کرد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی، 157 طرح در خراسان جنوبی با اعتباری بالغ بر 2925169 میلیون ریال به بهره برداری می‌رسد.

مهدی جعفری در این نشست خبری گفت: این تعداد طرح از نظر تعداد ۴۵ درصد و به لحاظ اعتبارات ۱۸۳ درصد رشد دارد.

وی بیان کرد: علت افزایش تعداد طرح‌های کشاورزی استان در سال جاری، افزایش ۴۶۰ درصدی تسهیلات پرداختی بخش کشاورزی استان به مبلغ هزار میلیارد تومان در سال گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین در سال گذشته افزایش اعتبارات سفر رئیس جمهور را شاهد بودیم و ۱۴۰ درصد جذب اعتبارات از این محل را داشته‌ایم.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۴۰ هزار نفر از مزایای آنها برخوردار و برای ۱۴۶ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است همچنین تثبیت شغل برای سه هزار و ۱۲۷ نفر رقم می‌خورد.

جعفری گفت: سال گذشته ۶۶ هزار و ۹۱۲ هکتار رفع تداخل اراضی کشاورزی در استان انجام شد که این مقدار عملکرد با کل عملکرد سال‌های قبل برابری می‌کند و خراسان جنوبی در این خصوص جزو ۶ استان برتر کشور است.

وی عنوان کرد: ۳۵۲ هکتار از اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی و غیر کشاورزی به متقاضیان واگذار شده که ۱۷۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۶۱۵ مورد کاربری غیرمجاز در سطح استان شناسایی شد که نسبت به سال قبل‌تر ۳۹ درصد رشد داشت و خراسان جنوبی رتبه نخست بند "الف" تبصره ۱۸ را کسب کرد همچنین ۱۴۸ میلیارد تومان تسهیلات جهش تولید به تشکل‌های بخش کشاورزی پرداخت شد.

وی با اشاره به وجود ۲۳ شرکت شهرک کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: سال ۱۴۰۱ واگذاری اراضی در شهرک‌ها ۱۹.۵ درصد رشد داشت و سطح زیرکشت گلخانه‌های استان ۴۰ هکتار افزایش یافت که رشد ۵۰ درصدی دارد.

جعفری از افزایش ۲۳۰ درصدی سطح زیرکشت باغات استان خبر داد و افزود: سه هزار و ۵۲۲ هکتار سطح زیرکشت اراضی باغی استان براساس الگوی کشت افزایش یافت و در حال حاضر سطح زیرکشت باغات ۹۹ هزار و ۶۷۱ هکتار است.

وی اظهار داشت: سطح زیرکشت زعفران استان نیز ۳۰۰ هکتار افزایش یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲۰ درصدی دارد همچنین ۶۱۳ هکتار افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی را در استان داشتیم که البته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مرمت و احیای ۳۶۰ رشته قنات به طول ۸۹ کیلومتر گفت: مرمت قنوات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل‌تر رشد ۴۲۳ درصدی دارد همچنین پارسال ۳۲.۴ کیلومتر خط لوله انتقال آب کشاورزی اجرا شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۸۵۲ درصدی دارد.

وی افزود: ۲۸۴ هزار و ۷۷۳ متر مکعب استخر ذخیره آب در استان احداث شد که رشد هزار و ۸۴۸ درصدی نسبت به سال قبل‌تر دارد و در مجموع سال گذشته خراسان جنوبی در زمینه اجرای طرح‌های آب و خاک یعنی اجرای قنوات و سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است.

جعفری گفت: اولین بار برای مقابله با زنگ جارویی زرشک اعتبار گذاشتیم و عملیات مبارزه و هرس در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد همچنین در این مدت مبارزه با سن گندم در سطح ۹۲۹ هکتار انجام شد.

وی ادامه داد: سال گذشته تعداد ایستگاه‌های پیش آگهی از چهار ایستگاه به ۹ ایستگاه افزایش یافت که رشد قابل توجهی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار تن خرید تضمینی گندم در استان انجام شد و این رقم در کل سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۷۷ تن بوده است.

وی ادامه داد: اولین بار میزان عملکرد واحد سطح در خراسان جنوبی به حدود ۱۲ تن گندم در هکتار رسید.

جعفری از افزایش ۲۰۵ درصدی توزیع بچه ماهی نیز خبر داد و گفت: ۵۲۰ هزار تن بچه ماهی توزیع شد و اولین بار توزیع خوراک آبزیان را در سال گذشته به مقدار بیش از پنج تن داشتیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ واحد صنعتی بخش کشاورزی استان به چرخه تولید بازگشت افزود: همچنین ۳۵ پروانه بهره‌برداری و ۴۲ جواز تاسیس به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در استان صادر شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به کمبود شکر در سطح کشور به زودی ۹۸ تن شکر خانوار در سطح استان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ گونه نگرانی بابت کمبود مرغ در خراسان جنوبی وجود ندارد افزود: در حال حاضر مرغ در بازار استان با قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان عرضه می‌شود و تدابیر لازم برای جلوگیری از قاچاق مرغ به استان‌های همجوار نیز اندیشیده شده است.

جعفری عنوان کرد: ما برای مردم استان یارانه پنهان مرغ در نظر گرفته‌ایم به این گونه که پرورش دهندگان مرغ را مکلف به تامین مرغ داخل استان کرده‌ و از طرفی مجوز صادرات مرغ زنده با قیمت بالاتر را داده‌ایم تا مرغداران ما کمتر متضرر شوند.

وی گفت: مرغ در اغلب استان‌های کشور با قیمت بالاتر از قیمت موجود در خراسان جنوبی عرضه می‌شود به همین دلیل با قاچاق مرغ زنده و گرم به استان‌های همجوار مواجه هستیم.

گفتنی است که۲۱ تا ۲۷ خرداد هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.