به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، صبح امروز شنبه (10 تیر) رئیس سازمان جهادکشاورزی به همراه دادستان عمومی و انقلاب بیرجند، مدیرکل اقتصاد و دارایی و جمعی از مدیران استان از سوله‌های گمرک خراسان جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی بازدید کردند.

دکترمهدی جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی درخصوص این بازدید گفت: در راستای استفاده حداکثری از منابع استان برای انبار و نگهداری خوراک طیور و پیشگیری از هدر رفت منابع مالی، پیگیری درخصوص انبارهای مذکور را در دستور کار قرار دادیم که امروز با حضور دادستان عمومی و انقلاب بیرجند و مدیران مربوطه تصمیمات و دستورات لازم اتخاذ گردید و امیدواریم گامی مثبت در جهت رفع انبار و سردخانه خوراک دام و طیور استان برداشته شود.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان نیز در این بازدید گفت: مسئولان گمرک خراسان جنوبی ظرف ۵۰ روز فرصت دارند سوله های بلا استفاده را تعیین تکلیف کنند وگرنه طبق یک روال قانونی به جهادکشاورزی واگذار می شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند اظهار کرد: در دیداری که طی هفته قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان بر احیای حقوق عامه تأکید داشتند که ما نیز در خراسان جنوبی آن را پیگیری می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی برای تأمین نهاده‌های دامی مشکلات زیادی دارد، بیان کرد: این موضوع موجب شده که تولیدکنندگان ما ضرر کرده و نیاز مجموعه خود به نهاده را از مشهد برآورده کنند و هزینه‌ای نیز برای کرایه حمل و نقل متحمل شوند.

نسایی زهان ادامه داد: در بسیاری از مواقع نیز این نهاده به موقع به دست تولید کننده ما نمی‌رسد و او را با سختی‌های فراوانی رو به رو می‌کند.

طرح یک سوال از مسئولان گمرک

وی با بیان اینکه تولید کنندگان دام و طیور در خراسان جنوبی برای تأمین و نگهداری نهاده‌ها، نیاز به انبار دارند، گفت: در کنار این موضوع برخی از سوله‌های گمرک در سال‌های قبل (سال ۹۷) ساخته شده ولی بلااستفاده مانده است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی نیاز زیادی به این سوله‌ها و ساختمان‌ها برای نگهداری نهاده‌های دام و طیور و تأمین زیرساخت‌ها از جمله سردخانه دارد، اظهار کرد: درخواست ما این است که مسئولان گمرک خراسان جنوبی در وهله اول پاسخ بدهند که چرا ساختمان‌هایی که با پول بیت‌المال ساخته شده بعد از پایان کار در سال ۹۷ همچنان بلااستفاده مانده است.

نسایی زهان بیان کرد: اگر کسی ساختمانی از پول بیت‌المال ساخته و در آن مقطع مورد نیاز او نباشد یا باید به اجاره بدهد و یا به بخش دولتی دیگری که مورد استفاده او است، واگذار شود که متأسفانه این اتفاق در مورد سوله‌های انباری گمرک رخ نداده است.

فرصت ۵۰ روزه برای تعیین تکلیف سوله‌ها

وی افزود: من به عنوان مدعی‌العموم به مسئولان گمرک ۵۰ روز فرصت می‌دهم که این مشکل و مسئله را حل کنند در غیر این صورت از ناحیه دادستان مرکز استان به جهاد کشاورزی برای استفاده به نفع مردم استان واگذار خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در صورت عدم استفاده، این سوله‌ها با تخریب بیشتری رو به رو خواهند شد، گفت: البته این اتفاق از طریق راهکارهای قانونی پیگیری خواهد شد.

نسایی زهان با اشاره به ضعف زیر ساخت‌های جهاد کشاورزی برای نگهداری برخی از محصولات و کالاها بیان کرد: به عنوان مثال در خراسان‌جنوبی توان ذخیره سازی تنها ۵۰۰ تن گوشت مرغ وجود دارد در حالی که در استان یزد امکان ذخیره سازی ۴۰ هزار تن وجود دارد تا به موقع پاسخگوی نیاز مردم استان خود باشد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.