به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری گفت: الگوی کشت استان ابلاغ شده و متناسب با آن کار پیش می‌رود و به همین منظور توسعه و گسترش کشت دانه‌های روغنی در دستور کار سازمان قرار دارد، طوری که در دولت قبل ٢ هکتار از سطح زیرکشت خراسان جنوبی به کشت دانه‌های روغنی اختصاص داشت اما اکنون به ۶٢ هکتار رسیده است یعنی ٣ هزار درصد افزایش. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین توسعه کشت گلخانه‌ای در دستور کار سازمان قرار دارد به طوری که در دولت قبل فقط ٨۴ هکتار گلخانه در استان داشتیم، اما اکنون ۵٠ درصد به این سطح اضافه شده است یعنی صنعت گلخانه‌ای خراسان جنوبی به‌شدت در افزایش است.

وی اظهار داشت: علاوه براین سال گذشته ۵۴ هکتار به زیرساخت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شد و سال قبل از آن هم ٣٧ هکتار به زیرساخت‌ها اضافه کرده بودیم.

وی با بیان اینکه با توسعه صنعت گلخانه‌ای راندمان مصرف آب و تولید را بالا می‌بریم تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری داشته باشیم، عنوان کرد: همچنین در سالی که گذشت ٣ هزار و ۵٢٠ هکتار به سطح زیرکشت درختان استان اضافه شد یعنی آمار درختان خراسان جنوبی رسید به حدود ١٠٠ هزار تا یعنی از سمت محصولات پر آب‌بر به سوی محصولات کم‌آب بر حرکت کردیم.

جعفری تاکید کرد: لازم به یادآوری است که سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی خراسان جنوبی همان ١٧٠ هکتاری که بود است اما فقط افزایش عملکرد در واحد سطح را افزایش دادیم و از همه مهم‌تر محصولی تولیدی کرده‌ایم که تولید‌کننده دغدغه بازار فروش آن را نداشته باشد.

وی افزود: الگوی کشتی که در خراسان جنوبی دنبال می‌شود همان توسعه محصولات خاردار مانند زرشک، عناب، زعفران، پسته و گل محمدی است اما کشت گیاهان دارویی و روغنی هم به محصولات کشاورزی استان اضافه شده و در حوزه دامداری نیز پرورش شتر و شترداری در دستور کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اینها یعنی الگوی کشت متناسب با آن‌چه طبیعت به ما داده با آن‌چه دانش بومی به ما آموخته، است.