به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری امروز سه شنبه (10 مرداد) در جلسه بررسی نحوه صدور مجوز احداث بارگاه زرشک و عناب استانبا اشاره به اینکه معیشت ۲۵۰ هزار نفر در استان به محصول مزیت دار زرشک مرتبط است، گفت: زرشک در خراسان جنوبی هویت بخش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۹ هزار هکتار سطح زیر کشت در خراسان جنوبی داریم افزود: در مجموع ۸۴ هزار تن زرشک از این ۱۹ هزار هکتار سطح زیر کشت برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه مزارع زرشک یک فرصت برای رونق گردشگری به وجود آورده است، بیان کرد: در طول جشنواره از طریق رسانه‌ها و کمیته‌های مختلف این محصول را با زوایای مختلف معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که قیمت زرشک را یک پله ارتقا دهیم، گفت: باور داریم با اقدامات انجام شده در جشنواره ملی زرشک آینده بهتری در حوزه قیمت و بازار سازی و فروش در انتظار زرشک خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بر اثر برگزاری جشنواره زرشک ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد و پروژه‌ای که آن زمان شروع شد حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جعفری با اشاره به اینکه کار دو سردخانه و یک واحد فرآوری زرشک در شهر مورد شروع شده است، گفت: بعد از جشنواره زرشک یک سرمایه گذار اماراتی برای اجرای یک طرح مرتبط با این محصول ورود پیدا کرد و قرارداد با او به زودی منعقد می‌شود.

وی بیان کرد: این سرمایه گذار خارجی طرح ۸۰۰ میلیاردی فرآوری محصول زرشک را پیگیری و اجرایی خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های ما بیماری زنگ زرشک گرفته و در حال پیشرفت بود که در قالب جشنواره زرشک به تفاهم واحدی با وزارتخانه برای هرس و سم‌پاشی این مزارع رسیدیم.

جعفری اظهار کرد: سال آینده با همکاری اتاق تعاون ایران جشنواره زرشک به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کوتاه کردن دست دلالان خرد از دیگر نتایج جشنواره زرشک بود، بیان‌کرد: امروزه شیوه نامه احداث بارگاه‌های زرشک اصلاح شده و زرشک کاران ما با سهولت بیشتری می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تبلیغات انجام شده در جشنواره زرشک موجب شده که حتی یک کیلو از این محصول در سردخانه‌ها باقی نماند و همگی نیز به فروش برسد.

جعفری با اشاره به اینکه ورود بنیاد علوی به عنوان راهبر زرشک با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومانی از دیگر نتایج جشنواره بود، بیان‌کرد: البته مشکلات و مسائل مرتبط با محصول زرشک یک‌دفعه به پایان نمی‌رسد و کم کم به نتایج مطلوب خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه سه محصول تولید شده از زرشک ثبت اختراع شد، یادآور شد: جشنواره زرشک موجب شد که این محصول تبدیل به گفتمان در بین مسئولان رده بالای وزارتخانه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: نمی‌توانیم بگوییم هیچ نقطه ضعفی در برگزاری جشنواره نداشتیم ولی نهایت توان و تلاش خود را برای این اتفاق گذاشتیم.

 با بیان اینکه برگزاری جشنواره ملی زرشک و ادامه طرح‌های حمایتی این محصول، بارقه‌های امید را در دل زرشک کاران خراسان جنوبی زنده کرد، گفت: معرفی محصول زرشک در سطح ملی و فراملی، معرفی ارزش‌های دارویی و اقتصادی زرشک، توجه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی به فرآوری، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی، تقویت معیشت کشاورزان از طریق ایجاد ارزش افزوده و کمک به بازاریابی از اهداف برگزاری جشنواره زرشک بود.