به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری صبح امروز چهارشنبه (۱۲ مهر) در آیین شکرگزاری برداشت خرما در طبس گفت: ۱۵۰۳ هکتار سطح زیر کشت خرمای ما در استان خراسان جنوبی می باشد که ۱۱۵۵ هکتار بارور هست و از این میزان ۱۲۱۳ هکتار در شهرستان طبس هست، یعنی حدود ۸۰ درصد مربوط به شهرستان طبس می باشد.

رییس سازمان  جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تقریباً ۲۸۰ هکتار مربوط به شهرستان نهبندان که 240 هکتار بارور می باشد،ادامه داد: در استان تقریباً در حدود ۴۳۰۰ تن خرما داریم برداشت میشود که از این میزان 3741 تن مربوط به شهرستان طبس است.

وی مظافتی، کبکاب و زاهدی را بعنوان ارقام فراوان خرما در استان معرفی کرد و افزود: باغ بزرگ و تحقیقاتی خرمای طبس بعنوان کانون ملی تولید ارقام خرما می باشد و بعنوان ایستگاه ملی نخیلات کشور معرفی خواهد شد که بتواند جذب مناسبی از کشاورزان و خرماکاران کشور داشته باشد.

جعفری رییس سازمان  جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: از برندسازی خرمای طبس حمایت می کنیم.

وی قنوات نهرین  را بعنوان یکی دیگر از برنامه های مهم در شهرستان طبس اعلام کرد و اظهار داشت: مطالعات برای اجرای طرح قنوات نهرین باید سرعت بیشتری بگیرد تا عواید آن نصیب کشاورزان طبسی گردد.

رییس سازمان  جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای آبیاری زیرسطحی بعنوان طرح پایلوت در دست اقدام است، گفت: 50 هکتار از این سطح مرتبط با شهرستان طبس می باشد که حدود 22 هکتار مطالعه شده و 12 هکتار در دست اقدام است.

جعفری به پروژه تولید گوشت قراردادی شتر اشاره کرد و افزود: در خصوص این موضوع تخصیص نهاده انجام شده و تخصیص ارز در حال انجام است که از کشور پاکستان شتر وارد شود.

وی با بیان اینکه طرح تولید قراردادی گوشت شتر در چهار شهرستان استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود، اظهار کرد: برای اجرای این طرح مراحل اولیه تخصیص نهاده انجام شده و در مرحله تخصیص ارز هستیم تا بتوانیم شتر را از پاکستان وارد کنیم.

وی بیان کرد: چهار شهرستان طبس، نهبندان، بشرویه و خوسف برای اجرای این طرح مهم انتخاب شدند و نهاده و ارز مورد نیاز را تامین خواهیم کرد لذا سودآوری خوبی برای کشاورزان خواهد داشت.

رییس سازمان  جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه زنجیره خرما باید انجام شود، گفت: سردخانه شهرستان طبس بزودی در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

جعفری ضمن تقدیر از سرمایه گذاران استان و به ویژه شهرستان طبس، گفت: امیدواریم با تلاش مسئولین و همت سرمایه گذاران کارخانه خوراک دام بزودی فعال گردد .

فرماندار طبس در آیین شکرگزاری برداشت خرما:

در حوزه بسته بندی و صادرات خرما در طبس توسط سرمایه گذاران اعلام آمادگی شده است که با استفاده از تجربیات باغداران نمونه میتوان بازار اقتصادی خرما را پویا کرد .

گفتنی است از سه نخل کار نمونه و همچنین کشاورز نمونه ی پرداخت کننده زکات خرما در آیین شکرگزاری برداشت خرما در طبس نیز تقدیر گردید.