به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در آیین اختتامیه جشنواره ملی زرشک که در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد گفت: ۹۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید توافقی محصول زرشک و عناب در سال جاری اختصاص یافته است.

 "غلامرضا هادربادی" افزود: این اعتبار با هدف حمایت از باغداران به ویژه محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی در قالب تسهیلات کم بهره به تشکل‌های کشاورزی پرداخت می‌شود همچنین آماده خرید توافقی زعفران در سه استان زعفران‌خیز و سایر استان‌ها هستیم تا به کشاورزان ضرر وارد نشود.

وی همچنین گفت: آموزش به کشاورزان و زرشک‌کاران برای بازاریابی و صادرات محصولاتشان به عنوان محور تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: کشاورزی در سراسر دنیا محور توسعه است و تجربه‌های کشورهای مختلف این موضوع را نشان می‌دهد لذا کشاورزی مولد است و توسعه را در پی دارد.

وی با یادآوری خشکسالی‌های پی در پی در خراسان جنوبی گفت: استفاده از قنات و بندسارها نیز تدبیر کشاورزان این منطقه برای مقابله با خشکسالی بوده است.

هادربادی افزود: کشاورزی کمک به امنیت پایدار در کشور است لذا هرچه در کشاورزی بیشتر سرمایه‌گذاری شود استفاده از داروها و شیمی درمانی کاهش خواهد یافت و راه میانبر برای باز کردن گره اشتغال در کشور نیز کشاورزی در کنار توجه به صنعت است.

وی با بیان اینکه زرشک به معنای واقعی یک داروخانه است اظهار کرد: زرشک، زعفران و عناب با سابقه فرهنگی خراسان جنوبی گره خورده است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: گردشگری کشاورزی در خراسان جنوبی باید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه محصولات زرشک، انار، زیتون و پنبه مد نظر است.

وی یادآور شد: درصورتی که در حوزه فروش محصولات به کشاورزان آسیبی وارد شود، خرید حمایتی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

دومین جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان" در فصل برداشت این محصول از ۲۹ مهر تا سوم آبان در استان خراسان جنوبی برگزار شد.

این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد به طوری که ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک ایران مربوط به خراسان جنوبی است و ۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند.