به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری گفت: در مزارعی که کشاورزان اقدام به رعایت اصول فنی تغذیه کرده‌اند، عملکرد زعفران تا ۵۰ درصد افزایش داشته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اصول فنی تغذیه شامل استفاده از اسید هیومیک، کوهای آلی گرانوله، کودهای حیوانی فرآوری شده، سولوپتاس، فسفات و پتاس بالا است.

وی گفت: همچنین حفظ علف‌های هرز در مزارع زعفران در تابستان و استفاده از مالچ ماسه بادی و خاک در سطح مزارع در تابستان برای صدمه نزدن به کورم (پیاز) زعفران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه کشاورزانی که مباحث تغذیه را جدی نگرفته‌اند مزارع آنها عملکرد خوبی ندارد و کاهش عملکرد در این مزارع چشمگیر است.

وی به زعفران‌کاران توصیه کرد که در صورت نبود بارندگی در پاییز و زمستان، آب دادن به مزارع زعفران را قطع کنند و مبارزه با علف‌های هرز مزارع زعفران را در تابستان انجام ندهند تا سطح مزارع پوشیده از گیاه باشد و تبخیر از سطح و صدمه به کورم زعفران کمتر شود.

جعفری گفت: محلول پاشی در ۲ نوبت کودهای پایه و ریز مغذی‌ها در اول و اواخر بهمن ماه اکیدا توصیه می‌شود.

پیش بینی برداشت ۷۰ تن زعفران در سال جاری

وی اضافه کرد: برداشت زعفران در خراسان جنوبی از ۱۵ مهر آغاز می‌شود که تا پایان آذر ماه ادامه دارد و بهتر است زعفران به صورت غنچه و قبل از طلوع آفتاب چیده شود تا کیفیت بالاتری داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری پیش‌ بینی می‌شود از ۱۶ هزار و ۶۸۱ هکتار مزارع زعفران استان ۷۰ تن محصول برداشت شود.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان در شهرستان قاینات با پنج هزار و ۲۲۰ هکتار و در شهرستان سرایان با سه هزار و ۴۸۰ هکتار است.

جعفری با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲۳ هزار و ۶۵۵ کشاورز در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند گفت: صادرات زعفران به کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان و اسپانیا بیشتر برای صنایع داروسازی و به سایر کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: سال‌های گذشته حداکثر رکورد بیشتر از ۳۰ کیلوگرم در هکتار زعفران خشک داشته‌ایم ولی امسال علیرغم شرایط گرمی هوا در بهار و پاییز و سرمای شدید زمستان سال قبل حداکثر رکورد عملکرد بیش از ۵۰ کیلوگرم در هکتار (با توجه به معاینه کورم‌های زعفران در مزارع تغذیه شده) پیش‌ بینی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سطح کشت قراردادی زعفران بالغ بر ۳۰۰ هکتار در استان است که بین کشاورزان و شرکت‌های خدمات رسان این قرارداد منعقد شده است.