به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری صبح امروز در نشست هم اندیشی با فعالان رسانه و فضای مجازی پیرامون دستاوردهای سفر معاون سازمان انرژی اتمی کشور به استان گفت: در سفر معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت کاربرد پرتو‌های ایران به استان و در جریان بازدید از بارگاه‌های زرشک و مراکز فرآوری زرشک و زعفران، ۶ مکان برای ایجاد شهرک پرتودهی معرفی شد.

جعفری با بیان اینکه در داخل استان یه سری مسائل و مشکلاتی در خصوص آفات کشاورزی داریم، افزود: بعنوان مثال در حوزه آفات کرم گلوگاه انار، کرم خراط، مگس میوه مدیترانه‌ای، سوسک حنایی خرما، زنگ جارویی زرشک و مواردی از این قبیل را بتوانیم با استفاده از علم هسته‌ای برای نرعقیمی آفات و جلوگیری از تولید مثل آنها انجام شود که کنترل این گونه آفات را صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در قبال آن کمتر از سموم کشاورزی استفاده خواهد شد و ضایعات بخش کشاورزی که تقریباً ۲۵ درصد تولیدات، در بخش کشاورزی می باشد، جلوگیری گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب استان، مقرر شد این شهرک به عنوان شهرک پرتو شرق کشور از بهمن امسال کلنگ زنی و تا یک سال آینده به بهره برداری برسد.

وی بیان کرد: هزینه پرتودهی محصولات کشاورزی برای کشاورزان بسیار مناسب و به لحاظ سلامت غذایی نیز محصولاتی که پرتو دهی شوند کاملا سالم هستند.

وی در خصوص اهمیت راه اندازی شهرک پرتو دهی برای محصولات کشاورزی گفت: پرتو دهی محصولات کمک زیادی به از بین بردن آفات مختلف محصولات استان دارد.

وی افزود: در حوزه انبارداری محصولات نیز می‌توان مدت زمان بیشتری انبارداری محصولات را افزایش داد و در افزایش ماندگاری محصولات به صورت تازه مثل زرشک می‌تواند به مدت طولانی‌تر موثر است.

جعفری تاکید کرد: در حوزه صادرات نیز با کاهش بار میکروبی، می‌توان محصولات را با کیفیت و بدون برگشت داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: این سفر در راستای ایجاد انعقاد تفاهم نامه‌ای که در جشنواره ملی زرشک در خصوص ایجاد سایت پرتودهی، صورت گرفت و امیدواریم که این سایت پرتودهی حسب پیشنهاد معاون سازمان انرژی اتمی تبدیل به شهرک پرتودهی هسته‌ای شرق کشور شود.