به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی امروز شنبه (5 اسفند96) در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی ملی توسعه اقتصادی پرورش شتر که در شهرستان بشرویه برگزارشد با اشاره به اهمیت رونق پرورش شتر در منطقه خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۱ هزار نفر عشایر را در خود جای داده که ۸۰ درصد در نوار مرزی مستقر هستند و عمدتاً از پایگاه های بسیج می باشند که وظیفه امر نگهبانی را برعهده دارند .

 مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: در این همایش متخصصین و صاحبنظران در خصوص پرورش شتر حضور دارند و قطعاً از وجود آنان استفاده خواهد شد.

 مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود : انتظار داریم در این دوره نکات فنی خاص و ویژه پرورش دهندگان شتر ارائه گردد.

 وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری از مهم‌ترین جامعه کشور به حساب می‌آید گفت: جامعه عشایری  تولید کننده اقتصادی هستند و بیشتر در مراتع مستقر می باشند ، اکثریت مطلق دام آنان دام سبک است که سعی می کنیم دام سنگین از جمله پرورش شتر را جایگزین کنیم.

 وی افزود: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۱ هزار نفر عشایر را در خود جای داده که ۸۰ درصد در نوار مرزی مستقر هستند و عمدتاً از پایگاه های بسیج می باشند که وظیفه  امر نگهبانی را برعهده دارند .

قوسی تصریح کرد:  ۷۵ درصد عشایر در حوزه تولید گوشت قرمز،شیر و لبنیات فعالیت می کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی های مداوم در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی وارد دوره ۱۸ ساله خشکسالی خود شده و در سنوات گذشته نیز طرح قطع دام از مراتع در دستور کار قرار داده ایم چرا که مراتع دیگر چیزی برای چرای دام ندارد.

وی به اجرای طرح‌های تنوع‌بخشی در حوزه عشایر اشاره کرد و گفت : پنج طرح برای تنوع بخشی به فعالیت‌های عشایر در برنامه ششم هدف گذاری شده که از جمله آن می‌توان به افزایش تولید شیر، گوشت قرمز ،گردشگری و بوم گردی، جمع آوری و بسته بندی گیاهان دارویی اشاره کرد .

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی تصریح کرد :۷۰ درصد از مراتع در اختیار عشایر است و اکثرا پروانه چرا دارند که می‌توانند از این فرصت در جهت بسته بندی گیاهان دارویی با مجوزهای مربوطه اقدام کنند

قوسی با اشاره به تنوع گونه گیاهی در خراسان جنوبی هم گفت: ۰ ۸۰ گونه گیاهی ارزشمند در استان داریم و عشایر می توانند برنامه ریزی اقتصادی در این زمینه داشته باشند.

وی  افزود : در همین راستا به میزان ۵۷  تن بسته بندی گیاه دارویی برنامه ریزی کرده‌ایم تا عشایر و افراد علاقه مند در حوزه ی بسته بندی گیاهان دارویی با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت وارد  کار شوند .

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۱۱ تعاونی عشایر در خراسان جنوبی گفت :۱۱ تعاونی عشایر و یک اتحادیه در حال فعالیت و خدمات رسانی از جمله اقدامات عمرانی، خدماتی و تامین و توزیع نهاده های دامی و کشاورزی و آموزش های مربوطه هستند.