به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، محمدحسین اکبری گفت: با وجود اینکه این استان در منطقه کویری واقع شده ولی در بخش کشاورزی با حدود 82845 نفر بهره بردار از پتانسیلهای مناسبی برخوردار است که در صورت توجه و حمایت می تواند موجب «نگهداشت جمعیت در منطقه»، «تأمین بخشی از نیاز غذایی منطقه و در بعضی از محصولات، کشور» و «اشتغال پایدار» گردد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر سهم این بخش، از اشتغال استان معادل 19/6 درصد و سهم ارزش افزوده آن نسبت به کل بخش های اقتصادی استان 21/35 درصد می باشد.

وی با بیان اینکه در پایان سال گذشته، استان دارای 76381/2هکتار اراضی زیر کشت آبی و دیم برای محصولات زراعی با تولید بالغ بر 903 هزار تن بوده، گفت: همچنین 102994 هکتار سطح زیر کشت آبی و دیم برای محصولات باغی با تولید بالغ بر 316 هزار تن بوده است.

وی افزود: خراسان جنوبی با سطح زیرکشت بالغ بر 4/397 هزار هکتار گیاهان دارویی رتبه پنجم کشوری در سطح زیر کشت و با میزان تولید 7230 تن، مقام سوم کشوری را در تولید گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.

اکبری بیان کرد: در این استان 800 گونه گیاه دارویی شناسایی شده که عمده ترین آن شامل آنغوزه، شیرین بیان، وشاء، آویشن، خاکشیر، زیره سبز،کلپوره، درمنه، بومادران، بابونه، کما، آلوورا، سماق، نعنا فلفلی و نعنای محلی، به لیمو، اسطخودوس، رزماری، کتیرا، بادام کوهی و ... می باشد.

وی گفت: علاوه بر این در بخش دام نیز استان دارای حدود 2540 هزار واحد دامی است که با تولید 233 هزار تن محصول اصلی (شامل شیر، گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و عسل) علاوه بر تامین نیاز استان، بخشی از نیاز سایر استان‌های همجوار نیز تامین می‌گردد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان، حدود 21/35 درصد است و این خود نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی در معیشت مردم استان می‎باشد.

اکبری گفت: درصد سهم شاغلین بخش کشاورزی استان، به نسبت جمعیت شاغل، 19/6 درصد و نسبت به کل جمعیت استان، 7/4 درصد می باشد.