به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، این روزها گل نرگس در کویر تشنه خوسف جادو و مشام مردمان این سرزمین را از دور دست ها نوازش می دهد تا آنجا که ابن حُسام خوسفی در وصف این گل اینگونه سرورده؛ بس که شوخ است و فریبنده و رعنا نرگس، گوئیا چشم تو دارد نظری با نرگس ، این ابیات زیبا نشان دهنده علاقه مردمان خوسف به این نوع از گل و کاشت آن در مزارع کشاورزی از قدیم الایام است.

 به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی عطر و بوی نرگس خوسف بی نظیر و تنها برند این شهرستان است که باید کارخانه های فراوری و مراکز فروش برگستره خوسف ایجاد و نرگس کاران حمایت شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه شهرستان خوسف قطب تولید گل نرگس در استان است، گفت : این شهرستان به لحاظ تولید گل نرگس در سطح کشور رتبه پنجم را دارد و به همین دلیل این شهرستان را به دیار گل های نرگس می شناسند.

سیدحسن رضوی  از 26 هکتار سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان خبر داد و افزود: هر ساله با فرا رسیدن آذرماه برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف آغاز و تا ابتدای اسفندماه ادامه دارد.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود امسال 12 میلیون شاخه گل در شهرستان برداشت و سود میلیاردی عاید نرگس کاران شود.

وی کاشت گل نرگس در شهرستان کویری استان را یک ظرفیت بی بدیل می داند و می گوید: عمده مشکل نرگس کاران این شهرستان بازاریابی و بیمه نبودن آن به دلیل خسارت های یخ زدگی در فصل سرما است.

رضوی بیان کرد: علی‌رغم پیگیری‌ های مکرر با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قرار گرفتن گل نرگس در فهرست صندوق بیمه محصولات کشاورزی، اما هنوز پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نشده است، و این مهم از عمده مشکلات نرگس کاران شهرستان است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه شهرستان خوسف رتبه نخست استانی را در برداشت گل‌های نرگس دارد، بیان می کند: گل نرگس با هوای سرد سازوکار است ولی در برابر یخ زدگی دوام زیادی ندارد که برای کم کردن این مشکل آموزش‌هایی به کشاورزان ارائه شده است.

 وی با بیان اینکه متاسفانه امسال تسهیلاتی به نرگس کاران پرداخت نشده است، بیان می کند: نرگس کاران خواستار تسهیلات کم بهره با تنفس 2 تا سه سال هستند که در این خصوص باید بانک ها همکاری کنند ولی سال گذشته شش میلیارد و 500 میلون ریال تسهیلات به نرگس کاران پرداخت شده است.

خواستگاه گل نرگس کوهی به نام نرگس درحاشیه روستای دستگرد و آویش از توابع شهرستان خوسف است.