به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان گفت: جهش آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان از سال ۹۶ شکل گرفت و اوج آن در سال ۹۸ بود.

غلامرضا قوسی افزود: اکنون ۲۴ درصد اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و سال ۹۶ رتبه خراسان جنوبی ۲۸ بود که الان به ششم کشوری رسیده است.

وی ادامه داد: کشاورزان از سیستم‌های نوین آبیاری خوب استفاده کرده‌اند چراکه اهمیت آب برای کشاورزان جا افتاده است.

وی گفت: ۱۱۴ میلیون متر مکعب از محل اجرای این سیستم‌های آبیاری نوین در استان صرفه‌جویی در مصرف آب داشته‌ایم و راندمان آبیاری از ۴۴ به ۴۷ درصد رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی با توجه به شرایط فعلی حاکم بر این بخش، مدیریت آب و خاک است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اعتبارات سیستم‌های نوین آبیاری ۱۰۰ درصد افزایش داشته است افزود: این اعتبارات ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ و سال گذشته ۶۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

قوسی گفت: تاکنون ۲۶ هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در خراسان جنوبی اجرا شده که با پروژه‌های امسال که ۱۳ هزار و ۶۵۰ هکتار در دست اقدام یا اجرا است تاکنون توانسته‌ایم ۳۴ هزار هکتار از اراضی سطح استان را به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز کنیم.

وی تصریح کرد: امسال برنامه داریم که سیستم‌های آبیاری نوین را در سطح ۱۳ هزار و ۶۵۰ هکتار در صورت تخصیص اعتبارات اجرا کنیم تا به نرم کشوری برسیم.