به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی؛ مدیر انجمن گردشگری پایدار استان خراسان جنوبی گفت: گردشگری زرشک علاوه بر فروش خود محصول، آورده اقتصادی دیگری مانند بازدید و فروش محصولات جانبی و رونق اقتصادی برای کشاورزان، مردم محلی و منطقه به همراه دارد.

احمد کاشانی با بیان اینکه گردشگری زرشک زیرمجموعه گردشگری کشاورزی قرار دارد، اظهار کرد: در استان بیش از 20 هزار تن زرشک تولید می شود که در جهان منحصر به فرد است. مزارعی که باکیفیت‌ترین زرشک بی دانه جهان را تولید می‌کند در بعد گردشگری این محصول می‌توان برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داد.

به گفتۀ وی یکی از مهمترین موضوعات در گردشگری زرشک وجود بناهای تاریخی و طبیعی و مذهبی در جوار این روستاها و مزارع است که می‌تواند بهترین بسته‌ها برای تورهای گردشگری باشد.

مدیر انجمن گردشگری پایدار استان خراسان جنوبی روستای افین را مثال زد و توضیح داد: علاوه بر زیبایی مزارع زرشک، مسجد جامع 700 ساله در این روستا وجود دارد، در روستای فورگ قلعه تاریخی عظیم و مسجد قدیمی همچنین درخت سرو 1200 تا 1300 ساله و نزدیکی آن درخت چنار 750 ساله دوشنگان جاذبه های بی نظیری است.

کاشانی ادامه داد: در سربیشه علاوه بر بازدید از مزارع زرشک می‌توان در مسیر از کارگاه‌های پارچه بافی خراشاد و روستاهای گردشگری مانند چنشت و تاجمیر و ماخونیک بازدید کرد.

به گفتۀ وی در قهستان نیز مزارع عظیمی است و در کنار آن می‌توان از کارگاه‌های قالی بافی که طرح‌های خاص و کیفیت بالایی برخوردار هستند بازدید کرد.

وی با اشاره به وجود بافت تاریخی و بناهای مختلف در شهرستان قاین نیز عنوان کرد: از دیدگاه تورگردانی وجود آثار متعدد تاریخی، صنایع دستی و روستاهای گردشگری در کنار مزارع زرشک جاذبه‌های بالایی برای جذب گردشگر دارد.

مدیر انجمن گردشگری پایدار استان خراسان جنوبی اعلام کرد: در تمام موارد گفته شده وجود اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از مزیت‌های بزرگ است که گردشگران علاوه بر بازدید از این مزارع و بناها می‌توانند از مراحل تولید محصولات محلی که از زرشک تولید می‌شود مانند مربا، لواشک، دمنوش و شربت آن هم بازدید و مصرف کنند.

کاشانی تأکید کرد: در راستای جذب گردشگر نیاز به توجه ویژه برای آمد و شد گردشگر و بهبود مسیرها و هواپیماها داریم که این موضوع معضل اصلی در جذب گردشگر است.

وی بیان کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی مانند جشنواره ملی زرشک می‌تواند در معرفی و جذب گردشگر کمک کننده باشد و لازم است که خراسان جنوبی در بخش زرشک برندی در تمام جهان شود تا زمانی که سخن از زرشک و گردشگری آن در جهان می‌شود همه با نام استان بشناسند.