به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی؛ محسن پویان  تاکید کرد : در صورت فرآوری و بازاریابی  تولید  زرشک در استان  به سه برابر افزایش می یابد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در همایش علمی زرشک در دانشگاه بیرجند گفت :  درمورد  زرشک می‌توان چند مکمل غذایی تولید کرد که امکان  پیشنهاد و معرفی آن به سرمایه گذاران وجود دارد.

پویان با اشاره به ابعاد ارزشمند و موفق جشنواره زرشک  افزود: اقدامات رسانه‌ای این جشنواره باعث پررنگ شدن اهداف آن و از جمله معرفی زرسک در کشور شده به گونه ای که گزارش ها و مصاحبه هایی از استان های مختلف در مورد آن درخواست شده است‌.

وی  همچنین تأکید کرد: خام فروشی در تجارت جهانی  منسوخ شده است براین اساس  باید بر تولید مکمل‌ها تمرکز شود.

با بیان اینکه زرشک دانه دار از قبل از اسلام در کشور ما وجود داشته است، گفت: البته زرشک بی دانه با قدمت ۲۰۰- ۳۰۰ ساله یک محصول خاص و ویژه در خراسان جنوبی و روستای افین است.

پویان گفت: درختچه زرشک یک محصول خاص و استثنایی است چرا که از اجزای مختلف آن از برگ و ساقه و… می‌توانیم بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه برگ زرشک بعد از محصول زعفران می‌تواند شادی‌آور و ضد افسردگی باشد، گفت: از این جهت یک مکمل و محصل تهیه شده از برگ زرشک و زعفران می‌تواند برای شادی آوری بسیار موثر باشد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به فواید دیگر اجزای مختلف درختچه زرشک اظهار کرد: طب ایرانی برای میوه زرشک فوایدی چون سلامت ریه‌ها، کاهش فشار خوبی، پیشگیری از پروستات و کاهش اوره خون ذکر کرده است.

رئیس کانون هماهنگی زرشک و عناب بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده با خوردن روزی دو قاشق زرشک می‌توانیم تا حد مؤثری سلامت خود را تأمین کنیم که در این زمینه بایدآگاهی بخشی به مردم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم نتایج این تحقیقات را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، ادامه داد: امیدواریم در سال‌های آینده محتواهای علمی جشنواره زرشک افزایش پیدا کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: ایران جزو ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه گردشگری و پنج کشور اول دارای تنوع گردشگری است که یکی از مهمترین آن اکو توریسم و یا گردشگری کشاورزی است.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی نیز گیاهانی خاص و درختانی کهن داریم که می‌تواند در کنار زرشک موجب رونق اکوتوریسم شود.