به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی؛ عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: استفاده از زرشک به عنوان یک میان وعده به صورت نوشیدنی نه تنها باعث کاهش عوارض ناشی از کبد چرب شده بلکه از شدت بیماری جلوگیری کرده و باعث کاهش میزان چربی می‌شود.

طیبه شاهی اظهار کرد: امروزه تغییر سبک زندگی و افزایش وزن باعث ایجاد بیماری­های غیر واگیر مانند کبد چرب غیرالکلی شده و یکی از معضلات جامعه امروزی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در بین کودکان نیز بیماری کبد چرب کودکان رایج‌ترین بیماری‌ کبدی در کودکان است، افزود: تقریباً ۱۰ درصد کودکان عمدتاً به دلیل چاقی بیش از حد به بیماری کبد چرب غیرالکلی دچار می‌شوند.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: کبد وظیفه‌ پاک‌سازی خون را بر عهده دارد؛ زمانی که درگیر سلول‌های چرب شود، قابلیت خود را از دست می‌دهد و باعث ایجاد عوارضی مانند افزایش ضربان قلب، تضعیف سیستم ایمنی، کم شدن حافظه، تنگی نفس، سیروز کبدی و سرطان کبد می­شود.

شاهی ادامه داد: از این رو توجه به سبک زندگی افراد به ویژه تغذیه سالم می‌تواند بهترین راهکار و ریشه اصلی پیشگیری و درمان کبد چرب باشد؛ از طرف دیگر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثرات مفید دارویی جایگاه ویژه‌ای در سلامت جوامع دارند؛ بنابراین استفاده از گیاهان دارویی در رژیم غذایی می‌تواند زمینه را برای جلوگیری یا کاهش بیماری های ناشی از تغذیه ناسالم و کم تحرکی را کاهش دهد.

وی افزود: نتایج تحقیقات علمی اثر عصاره آبی زرشک روی فعالیت آنزیم ترانس آمیناز در بیماران کبد چرب غیر الکلی نشان داده که آنزیم‌های کبدی در تمام گروه‌ها پس از مصرف عصاره آبی زرشک کاهش معنی داری داشته است و عصاره زرشک باعث کاهش معنی دار تری گلیسرید و کلسترول در بیماران شد؛ همچنین منجر به کاهش یک درجه از کبد چرب شده است.

ترکیبات فعال زرشک بی دانه

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: بربرین یکی از مهم‌ترین ترکیبات فعال زرشک بی دانه است که در قسمت‌های مختلف گیاهان مانند، برگ، ساقه، پوست و ریشه وجود داشته و قابل استخراج می‌باشد. این ترکیب در طب سنتی و نوین دارای کاربردهای دارویی زیادی است.شاهی ادامه داد: استفاده از بربرین در کاهش کلسترول و چاقی و درمان دیابت موثر بوده و اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن نیز به اثبات رسیده است؛ طی سالهای اخیر تحقیقات مختلفی برای شناخت بهتر بربرین در مقابل بیماری‌های مختلف انجام گرفته و نشان داده که بربرین دارای دارای خاصیت کاهش وزن و چربی بدن بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در مسیرهای مختلف متابولیسمی است.

وی با بیان اینکه بربرین با کاهش سطوح آنزیم کبدی از آسیب کبدی جلوگیری کرده و وزن بدن را کاهش داده است، افزود: با توجه به مشکلات بیان شده یکی از راه حل‌ها برای کاهش چربی کبد و درمان چربی کبد اصلاح رژیم غذایی از طریق  استفاده از غذا داروهایی مانند نوشیدنی‌های سالم به عنوان میان وعده‌های سالم است؛ این رو نیازمند استفاده از نوشیدنی‌های فراسودمند در رژیم غذایی است.

شاهی یادآور شد: طبع زرشک خنک بوده و مصرف آن به ویژه در تابستان مفید است و علاوه بر میزان بالای ویتامین c، مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم فشار خون و قند خون و کاهش چربی شود.