معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: باید از طریق مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی، موضوع راه اندازی دفتر زعفران و زرشک را به طور جدی دنبال کرد.

جواد اشرفی با بیان این مطلب در جلسه برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ملی زرشک توصیه کرد: باید در فضایی هم افزا در راستای اعتلای محصول ارزشمند زرشک نقش آفرینی شود تا از این طریق بتوان به اقتصاد و معیشت مردمان استان کمک کرد.

وی اظهار داشت: در حالی که این محصول ارزشمند، در بسیاری از هتل های خارج از کشور عرضه می گردد اما هنوز در داخل استان در خصوص استفاده از آن، فرهنگ سازی صورت نگرفته است.

معاون استاندار با تأکید بر این که جشنواره ملی زرشک باید در شهرهای مختلف استان برگزار شود، تصریح کرد: در راستای کمک به معیشت مردم، باید در زمان برگزاری جشنواره، برنامه های متعدد فرهنگی در سطح شهرستان های استان برگزار شود.

اشرفی ادامه داد: همه اهداف برگزاری جشنواره شامل معرفی این محصول، کمک به افزایش تقاضا، ایجاد شور و نشاط و... وقتی محقق می شود که خروجی آن کمک به معیشت مردم باشد.

معاون استاندار اظهار داشت: شاید گردش مالی بسیاری از صنایع استان بالاتر از محصول زرشک باشد اما اهمیت زرشک از آن جهت است که شمولیت و دامنه نفوذ اجتماعی آن به ۳۸ هزار خانواری برمی گردد که در ۵ شهرستان استان در این زمینه تولید آن فعالیت می کنند.

اشرفی متذکر شد: برگزاری جشنواره ملی زرشک نباید جنبه تجملاتی به خود بگیرد بلکه باید خروجی داشته و با زیست بوم مردم منطقه سازگاری داشته باشد.

وی ادامه داد: جهت برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره ملی زرشک باید ضمن بهره گیری از نظرات فرمانداران شهرستان های تابعه استان، کمیته های مختلفی نظیر تولید محتوا، برگزاری مراسم ، رسانه و... شکل بگیرد.

معاون استاندار خاطر نشان کرد: حدود ۲۰ هزار تن زرشک خشک در استان تولید می شود که اگر فراوری محصول و بازاریابی مطلوبی در این خصوص صورت پذیرد در آینده باید به دنبال توسعه باغات زرشک استان باشیم.

اشرفی گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی )با عنوان تولید؛ دانش‌‌‌ بنیان، اشتغال‌‌‌ آفرین باید به با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان به دنبال افزایش برداشت این محصول باشیم.

وی پیشنهاد داد؛ مراسم افتتاحیه جشنواره در محل باغات افین یا زهان برگزار و در کنار آن سیاه چادر، نمایشگاهی از محصولات و... برپا شود.