به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیرجهادکشاورزی شهرستان قاینات از آغاز برداشت نوبرانه پسته کشور در باغات پسته اسفدن این شهرستان خبر داد وگفت: سطح زیر کشت پسته قاینات ۴ هزار و ۳۵۳ هکتار می باشد.

سیدموسی موسوی با بیان اینکه از این سطح دو هزار و ۶۸۵ هکتار بارور بوده و هزار و ۶۶۸ هکتار غیر بارور است، عنوان کرد: پیش بینی می شود امسال از سطح زیرکشت بارور این شهرستان هزار و ۹۶۰ تُن پسته خشک برداشت شود.

وی مهمترین ارقام پسته در قاینات را بادامی سفید، فندقی، علی آباد قریشی، کله قوچی، احمد آقایی و اکبری برشمرد و افزود: در شهرستان قاینات ۳ واحد مکانیزه ضبط پسته و ۳ واحد نیمه مکانیزه و حدود ۱۰ دستگاه پوست کنی کوچک خانگی وجود دارد.

به گفته وی در سال جاری حوادث طبیعی از قبیل سرمازدگی و بخصوص گرمازدگی و نوسانات دمایی خسارت زیادی به محصول پسته وارد کرد که بیش از ۴۰ درصد محصول پسته از بین رفته است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان قاینات افزود: در مجموع سه هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال به محصول پسته شهرستان قاینات خسارت وارد شد.

موسوی گفت: در سال زراعی جاری علاوه بر آموزش‌های انفرادی کشاورزان پسته کار، بیش از ۶ مورد کارگاه آموزشی برای پسته کاران برگزار شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری مهمترین آفات پسته پسیل پسته، سن پسته و سوسک جوانه خوار بوده که برای حفظ حشرات مفید و مسائل زیست محیطی سمپاشی به ندرت توصیه شده و سعی برآن شد که با روش‌های غیر شیمیایی با آفاتی مانند پسیل مبارزه شود.

مدیرجهاد کشاورزی قاینات افزود: یک سایت الگویی پسته در منطقه خونیک به مساحت ۳۰ هکتار با نظارت کارشناسان جهادکشاورزی وجود دارد که جدیدترین دستاورد‌ها در زمینه پسته در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این سایت کارشناسان مربوطه پس از بازدید، توصیه‌های لازم به کشاورزان را ارائه می کنند.