به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان فردوس توجه به بارندگی های اخیر و احتمال هجوم انواع ملخ های بومی از نوع ملخ های شاخک کوتاه (ملخ  مراکشی، ایتالیایی، کروتوکونوس) و ملخ های شاخک بلند (ملخ های پلی سارکوس, شکم بادمجانی, ملخ پیشانی سفید و ملخ سبز) در نزدیک باغات و مزارع  در صورت مشاهده دستجات ملخ اقدامات لازم در خصوص کنترل آفت مذکور با روشهای ذیل انجام گردد:
🔸روشهای مبارزه با ملخ بومی:
 نکته مهم در مبارزه با انواع ملخ : مبارزه با ملخ بایستی در سنین ۲ پوره گی شروع و در پوره سن ۴و۵  به اتمام  برسد.
⬅️بهترین روش کنترل خسارت و کنترل زاد و ولد ملخ ها :طعمه پاشی با طعمه مسموم می باشد .
🔸روش تهیه طعمه مسموم: اختلاط  یک لیتر سم مالاتیون با ۲۵ کیلوگرم سبوس گندم برای طعمه پاشی به صورت ردیفی به عرض ۲متر به ارتفاع ۱ تا ۲ سانتی متر  زمین طی مسیر حرکت پوره ها
⬅️سمپاشی به صورت محلول پاشی با سموم
🔸 فنیتروتیون به میزان ۱.۵ لیتر در هکتار
🔸دلتامترین به میزان ۱.۵ لیتر در هکتار
🔸مالاتیون به نسبت ۱.۵ در هکتار
🔸دیفلوبنزورون به میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ سی سی در هکتار (فقط برای مبارزه با پوره سنین ۲ و ۳ می تواند استفاده شود‌.



به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی فردوس خراسان جنوبی ،با توجه به اهمیت نوغانداری در شهرستان و بهبود معیشت روستاییان شهرستان و اطلاع رسانی های انجام شده ، طی دو مرحله۸۰ جعبه تخم نوغان یارانه ای مورد نیاز نوغانداران از اداره نوغانداری شرق کشور تهیه و از طریق مرکز جهاد کشاورزی باغستان و اداره امور تولیدات دامی مدیریت بین بهره برداران توزیع گردید، همچنین لازم به ذکر است  به دلیل اینکه در نقاط سردسیر و کوهپایه ای شهرستان جوانه زدن و رویش برگ درختان توت دیرتر شروع می شود تعدادی از نوغانداران شخصا با مراجعه به اداره نوغانداری نسبت به تهیه تخم نوغان مورد نیاز خود اقدام می نمایند.



🔹سوسک شاخک بلند رزاسه یکی از خطرناک ترین آفات چوبخوار در کشور ما می باشد. این آفت در نواحی دشت با رطوبت کم خسارت قابل توجهی دارد. در مناطق خشک حمله آفت شدیدتر بوده و با افزایش خشکسالی در سالهای اخیر به صورت طغیانی جمعیت آن افزایش یافته است
🔸گياهان ميزبان:  بادام، زردآلو، سیب، گلابی، گیلاس، به، هلو، آلو، آلبالو، زالزالک، نسترن و به ژاپنی می باشد. درختان سنجد، نارون، بید، چنار، بلوط و گل محمدی نیز به عنوان میزبان های این آفت ذکر شده اند.
                    🔻کنترل آفت🔻
❇️با توجه به گرایش آفت به درختان تشنه، ضعیف و رها شده؛ رعایت فواصل کاشت و تراکم مناسب، تنظیم دوره آبیاری و جلوگیری از بروز تنش های آبی، تقویت درختان با کودهای مناسب توصیه می شود.
❇️ از کاشت گیاهان تله مانند هویچ و پیاز در جلب حشره کامل آفت می توان استفاده کرد.
❇️عملیات محلول پاشی با روغن دانه چریش از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد بسته به منطقه.
❇️ استفاده از ارقام مقاوم: رقم ربیع نسبت به رقم بادام مامایی کمتر به این آفت آلوده شده است.
❇️  هرس سرشاخه های تازه آلوده شده و سوزاندن آنها.
❇️ با توجه به نحوه فعالیت آفت (مخفی بودن لارو آفت درون شاخه، تدریجی بودن خروج حشرات کامل و مدت حضور کوتاه حشرات کامل در طبیعت) مبارزه شیمیایی علیه این آفت توصیه نمی شود.



با توجه به فرارسیدن فصل نقل و انتقال و جابجایی نهال و با توجه به اینکه بعضی از افراد سود جو اقدام به حمل نهال از سایر مناطق کشور به نقاط مختلف شهرستان می نمایند که معمولا فاقد گواهی بهداشتی قرنطینه نباتی و شناسه رقم میباشد، به منظور جلوگیری از ورود و شیوع آفات و بیماری های جدید و همچنین سلامت اشجار ، از عموم مردم درخواست می شود در هنگام خرید نهال موارد ذیل را رعایت فرمایند:
🔹نهال دارای شناسه و برچسب مشخصات نهال
(لیبل Label) باشد.
🔹نهال دارای گواهی بهداشت قرنطینه نباتی از مديريت حفظ نباتات استان مبدا باشد (این گواهی باید در معرض دید خریداران نهال نصب گردد)
🔹 از خرید نهالهای دانه دار مانند سیب، به و گلابی از استان خراسان رضوی به دلیل آلودگی به بیماری خطرناک آتشک گلابی خودداری شود
🔹 از مکانهایی نهال تهیه شود که مورد تایید این مدیریت باشد.
🔹 تمامی نهالهای تهیه شده به جز نهال زرشک و عناب باید دارای لیبل (برچسب مشخصات نهال) باشد.
🔸 توجه: لیبل را تا اولین باردهی حفظ کنید تا از اصالت نهال مطمئن شوید
🔹 از خرید نهال عناب بذری خودداری شود مگر اینکه قصد پیوند زدن آن را در آینده داشته باشید.
🔹 از خرید نهال زرشک از مناطقی که آلوده به زنگ زرشک می باشد خودداری



بازدید امروز0
بازدید دیروز0
بازدید هفته0
بازدید کل185140